25.02.19 SEMENKE SUNCOKRETA - ODLIČAN IZBOR ZA ZDRAVU UŽINU

Ukoliko ne znate šta da pojedete za užinu a želite da to bude nešto zdravo, semenke suncokreta su odličan izbor. Šaka suncokretovih semenki će ne samo otkloniti trenutnu glad već ćete dobiti i bogatsvo kvalitetnih nutrijenata uz odličan ukus. Ono što je takođe odlično, je i to, što je suncokret dostupan tokom cele godine.

ZDRAVSTVENE KORISTI OD SEMENKI SUNCOKRETA

Semenke suncokreta sadrže značajnu količinu vitamina E, magnezijuma i selena. Ovo su neki od zdravstvenih benefita koje donose semenke suncokreta:

ANTIINFLAMATORNO DEJSTVO I POZITIVAN UTICAJ NA KARDIOVASKULARNI SISTEM

Seme suncokreta je odličan izvor vitamina E, primarnog antioksidansa koji je rastvorljiv u telu. Vitamin E kruži po celom telu neutralizujući slobodne radikale koji bi inače oštetili strukturu i molekule koji sadrže mast, kao što su ćelijske membrane, ćelije mozga i holesterol. Zaštitom ovih ćelijskih i molekularnih komponenti, vitamin E ima značajne antiinflamatorne efekte koji dovode do smanjenja simptoma astme, osteoartritisa i reumatoidnog artritisa, stanja u kojima slobodni radikali i upala igraju veliku ulogu. Vitamin E je takođe pokazao da smanjuje rizik od raka debelog creva, pomaže u smanjenju ozbiljnosti i učestalosti valunga (iznenadnom osećaju toplote) kod žena koje prolaze kroz menopauzu i pomažu u smanjenju razvoja komplikacija dijabetesa.

Osim toga, vitamin E igra važnu ulogu u prevenciji kardiovaskularnih bolesti. Vitamin E je jedan od glavnih antioksidanata koji se nalaze u česticama holesterola i pomaže u sprečavanju oksidacije holesterola od slobodnih radikala. Tek nakon oksidacije, holesterol može da se veže za zidove krvnih sudova i inicira proces ateroskleroze, što može dovesti do blokiranja arterija, srčanog udara ili moždanog udara. Dobijanje dovoljno vitamina E može značajno smanjiti rizik od razvoja ateroskleroze. U stvari, studije pokazuju da ljudi koji uzimaju dovoljnu količinu vitamina E, imaju mnogo manji rizik smrtnosti od srčanog udara nego ljudi čiji je unos vitamina E u ishrani mali ili neadekvatan.

FITOSTEROLI IZ SUNCOKRETA SMANJUJU NIVO HOLESTEROLA

Fitosteroli su jedinjenja koja se nalaze u biljkama I koji imaju hemijsku strukturu veoma sličnu holesterolu, a kada su prisutne u ishrani u dovoljnim količinama, veruje se da smanjuju nivoe holesterola u krvi, poboljšavaju imunitet i smanjuju rizik od određenih vrsta raka.

SEMENKE SUNCOKRETA UMIRUJU NERVNI SISTEM, MIŠIĆE I POZITIVNO DELUJU NA KRVNE SUDOVE

Semenke suncokreta su dobar izvor magnezijuma. Brojne studije su pokazale da magnezijum pomaže u smanjenju težine astme, smanjenju visokog krvnog pritiska i sprečavanju migrenskih glavobolja, kao i smanjenju rizika od srčanog i moždanog udara.

Magnezijum je takođe neophodan za zdrave kosti i proizvodnju energije. Oko dve trećine magnezijuma u ​​ljudskom telu nalazi se u našim kostima. Neki pomažu kostima da dobiju njihovu strukturu, dok se ostatak nalazi na površini kosti gde se skladišti da bi telo moglo da ga koristi po potrebi.

Magnezijum uravnotežuje kalcijum i na taj način pomaže regulisanje nervnog i mišićnog tonusa. U mnogim nervnim ćelijama, magnezijum služi kao prirodni blokator kalcijumskih kanala, sprečavajući da kalcijum ulazi u nervne ćelije i aktivira nerv. Blokirajući ulaz kalcijuma, magnezijum održava naše živce (i krvne sudove i mišiće koje oni inervišu) opuštenim. Ako u ishrani imamo malo magnezijuma, tada, kalcijum može dobiti slobodan ulaz, a nervna ćelija može biti preaktivirana, šaljući previše impulsa i uzrokujući prekomernu kontrakciju. Nedovoljna količina magnezijuma tako može doprineti visokom krvnom pritisku, grčevima mišića (uključujući grčeve srčanog mišića ili grčeve disajnih puteva sa simptomima astme) i migrenskim glavoboljama, kao i grčevima u mišićima, napetosti, bolovima i umoru.

SELEN KOJI SE NALAZI U SUNCOKRETU POBOLJŠAVA DETOKSIKACIJU I DOPRINOSI PREVENCIJI DOBIJANJA KANCERA

Seme suncokreta je takođe dobar izvor selena, minerala koji je od suštinskog značaja za ljudsko zdravlje. Mnoga istraživanja, koja su rađena na životinjama, ukazala su na jaku inverznu korelaciju između unosa selena i pojave raka. Pokazalo se da selen indukuje oporavak DNK i sintezu u oštećenim ćelijama, da inhibira rast ćelija raka i da pomaže u uništenju ćelija raka.

Pored toga, selen je sastavni deo glutation peroksidaze, jednog od najmoćnijih antioksidativnih enzima u telu. Glutation peroksidaza se koristi u jetri za detoksifikaciju širokog spektra potencijalno štetnih molekula. Kada su nivoi glutation peroksidaze suviše niski, ovi toksični molekuli se ne “razoružavaju” i izazivaju pustoš svake ćelije sa kojima dolaze u kontakt, oštećujući njihovu ćelijsku DNK i promovišući razvoj ćelija raka. Bogat izvor selena je još jedan razlog zbog kojeg seme suncokreta može biti odličan za vaš obrok.

NUTRITIVNI SASTAV SEMENKI SUNCOKRETA

35g očišćenih semenki suncokreta neposoljenih sadrži 204 kalorije, 7.3g proteina, 18g masti (uglavnom mononezasićene masne kiseline i polinezasićene masne kiseline) i 7g ugljenih hidrata, uz nizak glikemijski indeks. Semenke suncokreta su bogate sledećim vitaminima i mineralima: vitamin E, Bakar, vitamin B1, Selen, Fosfor, Mangan, vitamin B6, Magnezijum, Folati, vitamin B3 i drugi.

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!