29.05.18 ZBOG ČEGA JE SUNČANJE ZDRAVO - ULOGA I ZNAČAJ VITAMINA D

Izlaganje kože sunčevoj svetlosti (ultravioletni B zraci) je najprirodniji način da dobijete vitamin D. Ovo se može dogoditi veoma brzo, naročito tokom leta. Ne morate da pocrnite ili “izgorite” kožu da biste dobili vitamin D. Koliko vitamina D se proizvodi od sunčeve svetlosti zavisi od doba dana, u kom delu sveta živite, kao i od boje vaše kože. Što veću površinu kože izlažete, više vitamina D se proizvodi.

Od sunčevog zračenja najvažniji za proizvodnju vitamina D su ultraljubičasti B zraci (UVB). Velike količine vitamina D3 (holekalciferol) se proizvode u koži kada izložite vaše telo letnjem suncu. Ovo bi moglo biti samo 15 minuta za osobe sa vrlo bledom kožom, a nekad i sat vremena pa i više za osobe tamne kože.

Ne morate da pocrnite ili da “izgorite” kožu kako biste dobili potrebnu količinu vitamina D. Vaše telo može da proizvede 10.000 do 25.000 IU vitamina D u samo malom vremenskom periodu. Najviše vitamina D se proizvodi kada sunčevim zracima izložite veću površinu vaše kože, kao što su leđa, za razliku od manjih površina kao što su lice ili ruke.

Postoji veliki broj faktora koji utiču na količinu vitamina D koji vaše telo proizvodi kada je vaša koža izložena sunčevoj svetlosti. Ovo uključuje godišnje doba, zatim doba dana, u kom delu sveta živite kao i koju vrstu kože imate.

FAKTORI OD KOJIH ZAVISI KOLIČINA VITAMINA D KOJA SE PROIZVODI U VAŠEM TELU

Doba dana – vaša koža proizvodi više vitamina D ako je izložite tokom sredine dana.

Gde živite – što je mesto u kojem živite bliže ekvatoru, vaše telo će lakše da proizvede vitamin D od sunčeve svetlosti tokom cele godine.


Boja kože – osobe sa bledom kožom proizvode vitamin D brže nego osobe tamnije kože.

Površina kože koju izložite – što veću površinu kože izložite sunčevim zracima više vitamina D će vaše telo proizvesti
.
Starosna dob – Kako starite, vaša koža treba više vremena za proizvodnju vitamina D.

Kreme za sunčanje skoro potpuno blokiraju proizvodnje vitamina D.

Nadmorska visina – Sunce je intenzivnije na vrhu planine nego na plaži. To znači da ćete više vitamina D proizvesti na na većim nadmorskim visinama.

Oblačnost – Manje UVB zraka dospeva do kože po oblačnom danu i vaša koža proizvodi manje vitamina D.

Zagađenje vazduha – Zagađen vazduh upija UVB ili ga reflektuje nazad u svemir. To znači da, ako živite negde gde je veliko zagađenje, vaša koža će proizvoditi manje vitamina D.

Staklo blokira UVB, tako da ono onemogućava proizvodnju vitamina D ako ste izloženi sunčevoj svetlosti, ali iza stakla.

ZBOG ČEGA JE ZNAČAJAN VITAMIN D?

Vitamin D ima važnu ulogu u prevenciji i borbi protiv mnoštva bolesti, uključujući osteoporozu, srčane bolesti kao i raka dojke, prostate i debelog creva. Izlaganje sunčevoj svetlost ima i druge prednosti – kao što su zaštita od depresije i nesanice.

Danas je poznato da vitamin D igra ključnu ulogu u mnogim fiziološkim procesima, a njegovi biološki efekti bi grubo mogli da se grupišu u klasične, u koje spadaju stimulacija resorpcije kalcijuma u crevima, posredovanje u reapsorpciji kalcijuma i fosfata u kostima i formiranju kostiju i posredovanje u tubularnoj reapsorpciji kalcijuma i fosfata u bubrezima i neklasične koje se ispoljavaju u mnogim tkivima i koje podrazumevaju antiproliferativnu aktivnost, aktivnost u procesima diferencijacije ćelija i aktivnost u modulaciji imunog sistema.

Deficijencija vitamina D je postala problem javnog zdravlja. Šta je glavni uzrok?

Deficijencija (nedostatak) vitamina D se smatra globalnim problemom. Osnovni uzrok ove pandemije je ignorisanje činjenice da je izlaganje suncu najvažniji izvor vitamina D, kako za decu, tako i za odrasle u svim životnim dobima. Pored ovog, značajni faktori za nastanak deficijencije vitamina D su i industrijska revolucija koja za posledicu ima zagađenje životne sredine, odeća i upotreba zaštitnih krema tokom izlaganja suncu, zatim geografska širina, zimski period, i što je jako značajno nedovoljan unos vitamina D putem hrane, naročito u područjima sa malim brojem sunčanih dana u toku godine.

Pored ovoga, postoji i funkcionalni deficit vitamina D, koji je posledica različitih bolesti i patoloških
stanja (bolesti jetre, bubrega usled pojačane urinarne ekskrecije vitamina D, gojaznosti usled zarobljavanja vitamina D u adipocitima i drugo), kao i upotrebe pojedinih lekova (antiepileptika, antikonvulziva, glukokortikoida itd).

Kako se klinički ispoljava hipovitaminoza D? Šta su posledice?

Posledice se pre svega ogledaju u poremećaju metabolizma kalcijuma i neorganskog fosfata koji se klinički manifestuju kao osteoporoza, osteoartritis, osteomalacija, pseudofrakture kostiju i rahitis. Deficit
vitamina D može uzrokovati akutne i hronične bolesti kao što su dijabetes tipa 2, mišićna slabost, bolovi u mišićima, šizofrenija i depresija, česte infekcije (tuberkuloza, influenca,infekcije gornjeg respiratornog
trakta…), bolesti pluća (smanjeni disajni kapacitet, astma…..), hipertenzija, kardiovaskularne bolesti,
autoimune bolesti, multipla skleroza, Crohn-ova bolest, reumatoidni artritis, maligne bolesti.

ZAKLJUČAK

Izlaganje kože sunčevim zracima je od vitalnog značaja za vaše zdravlje, vremenski period koji je potreban za dobijanje dovoljne količine vitamina D zavisi od mnogo faktora ali najznačajniji su doba godine, doba dana, mesto u kom boravite kao i tip vaše kože.

Postoji mnogo kalkulatora koji izračunavaju vreme koje je potrebno da se izložite sunčevoj svetlosti uzimajući u obzir sve navedene faktore. Grubi proračun je da je potrebno da izložite vašu kožu suncu polovinu vremena koje bi bilo potrebno da “izgorite”. Naravno to ne znači da treba da “izgorite” vašu kožu da bi znali tačno vreme, već da postepeno navikavate vašu kožu i da kroz određeni period sami uvidite koliko vremena možete bezbedno provesti na suncu.

Izvor: farmaceuti.com
health.usnews.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!