2.09.19 ZBOG ČEGA JE BRAZILSKI ORAH TOLIKO ZDRAV?

Sama činjenica da brazilski orasi rastu na jednom od najviših drveća na svetu (Bertholletia excelsa raste i do 50m u visinu), i da je životni vek ovog drveća čak i do 700godina, nam dovoljno govori kakvo blago raste na njemu. Brazilski orah je veoma kaloričan, sadrži poprilične količine vitamina, antioksidansa i minerala. Brazilski orah je i danas jedan od glavnih izvora energije autohtonih stanovnika Amazonije.

ZDRAVSTVENE KORISTI I NUTRITIVNA VREDNOST BRAZILSKOG ORAHA

  • 100 g brazilskog oraha obezbeđuje oko 656 kalorija. Njihov visok kalorični sadržaj uglavnom dolazi iz njihovih masti. Međutim, najveći deo ovog sadržaja masti su mononezasićene masne kiseline poput palmitinske kiseline (16: 1) i oleinske kiseline (18: 1) koje pomažu u snižavanju LDL ili “lošeg holesterola” i povećanju nivoa HDL ili “dobrog holesterola” u krvi. Istraživačke studije ukazuju da mediteranska ishrana bogata mononezasićenim masnim kiselinama nudi zaštitu od koronarne bolesti i moždanih udara favorizirajući zdrav lipidni profil krvi.
  • Brazilski orah je takođe sjajan izvor vitamina E; sadrži oko 7,87 mg na 100 g (oko 52% RDA). Vitamin-E je snažan antioksidans rastvorljiv u lipidima. Potreban je za održavanje integriteta sluznice i kože štiteći je od štetnih slobodnih radikala.
  • Brazilski orasi sadrže izuzetno visok nivo selena. 100g ovih orašastih plodova obezbeđuje oko 1917 µg, ili 3485% preporučenog dnevnog unosa selena, ocenjujući ih kao najveće prirodne izvore ovog minerala. Selen je esencijalni kofaktor za antioksidans enzim, glutation peroksidazu. Samo 1-2 oraha dnevno obezbeđuje dovoljno ovog elementa. Adekvatni unos selena u ishrani može da pomogne u sprečavanju bolesti koronarnih arterija, ciroze jetre i karcinoma.
  • Pored toga, baš kao i bademi i brazilski orah ne sadrži gluten. Iz tog razloga, oni su jedan od popularnih sastojaka u pripremi hrane bez glutena. Ovi orašasti plodovi su zdrava alternativa kod osoba koje boluju od celijakije (trajna nepodnošljivost glutena, belančevine pšenice, ječma i raži).
  • Brazilski orah je odličan izvor vitamina B-kompleksa kao što su tiamin (51% RDA na 100 g), riboflavin, niacin, pantotenska kiselina, vitamin B-6 (piridoksin) i folati.
Nutrijent Nutritivna vrednost %PDU
Energija 659 Kcal 33%
Ugljeni hidrati 11.74 g 9%
Proteini 14.32 g 26%
Ukupno masti 67.10 g 221%
Holesterol 0 mg 0%
Dijetna vlakna 7.5 g 20%

Vitamini

Folna kiselina – B9 22 μg 5.5%
Niacin – B3 0.295 mg 2%
Pantotenska kiselina – B5 0.184 mg 3.5%
Pirodoksin – B6 0.101 mg 8%
Riboflavin – B2 0.035 mg 3%
Tiamin 0.617 mg 51%
Vitamin A 0 IU 0%
Vitamin C 0.7 μg 1%
Vitamin E-γ 7.87 mg 52%

Elektroliti

Natrijum 2 mg 0%
Kalijum 597 mg 13%

Minerali

Kalcijum 160 mg 16%
Bakar 1.743 mg 194%
Gvoždje 2.43 mg 30%
Magnezijum 376 mg 94%
Mangan 1.223 mg 53%
Fosfor 725 mg 103%
Selen 1917 mcg 3485%
Cink 4.06 mg 36%

Ulje brazilskog oraha, izdvojeno iz ovih orašastih plodova, ima brojne tradicionalne medicinske primene kao ublažavajuće i masažno ulje. Ima bistru žutu boju prijatnog slatkog mirisa i ukusa. Njegovo ublažavajuće svojstvo pomaže kod problema sa suvom kožom. Takođe se koristi u kuvanju, i kao „bazno ulje“ u tradicionalnim lekovima u aromaterapiji, u farmaceutskoj i kozmetičkoj industriji.

I na kraju, iako je brazilski orah veoma zdrav to ne znači da ga treba jesti u velikim količinama, 3-4 brazilska oraha dnevno su sasvim dovoljna da vam pruže sve gore navedene zdravstvene benefite.

Izvor: nutrition-and-you.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!