20.12.16 Zašto treba izbegavati hidrogenizovane masti (trans masti)

Trans masne kiseline, poznatije kao trans masti, se dobijaju grejanjem tečnog biljnog ulja u prisustvu gasnog hidrogena, proces koji je poznat pod nazivom hidrogenizacija. Parcijalna hidrogenizacija biljnih ulja ih čini stabilnijim i manje naklonim kvarenju. Ovaj proces takođe pretvara ulja u čvrstu materiju, što čini njihov transport lakšim. Parcijalno hidrogenizovana ulja mogu da izdrže ponovna dogrevanja bez da se raspadnu, čineći ih na taj način idealnim za prženje brze hrane i industriju prehrambenih proizvoda.

Trans masti se najčešće mogu naći u pečenoj hrani, margarinima, grickalicama, prerađenoj hrani, u pomfritu i drugoj prženoj hrani i u skoro svim konzervisanim namirnicama. Kao takve organizmu su potpuno nepotrebne i razlog više zašto bi nam bez gotove hrane i industrijskih slatkiša život bio zdraviji.

Trans masti su lošije za holesterol od zasićenih masti jer one povećavaju loš holesterol LDL a istovremeno smanjuju dobri HDL. One takođe pospešuju upale, ugrožavaju aktivnost imunog sistema, povećavaju mogućnost pojave srčanih oboljenja, moždanih udara, dijabetesa i drugih hroničnih bolesti. Čak i male količine trans masti mogu da imaju negativne efekte na zdravlje.

Kada se usled uticaja slobodnih radikala u organizmu stvara veća količina oksidisane forme holesterola ili se putem hrane ta loša forma unese u telo, holesterol deluje kontraproduktivno. Naime, umesto da regeneriše tkivo na mestu nekog zapaljenskog procesa, holesterol će sasvim očekivano oštetiti već obolela tkiva. Na taj način se stvaraju plakovi, odnosno naslage u krvnim sudovima, koji dalje otežavaju cirkulaciju. Pored toga, dokazano je da u velikom broju slučajeva oksidisane forme holesterola, dovode i do pojave maligniteta usled oštećena ćelija

Kako nalažu svetski, vrednost hidrogenizovanih biljnih masnoća u tehnološki obrađenim namirnicama mora da se smanji, tako da njene vrednosti ne smeju da budu više od dva odsto. Nažalost, u Srbiji i u zemljama regiona, ove preporuke se ne poštuju, pa je u prodavnicama teško pronaći proizvode na čijoj deklaraciji stoji tačan iznos procenata ovih masnoća.

Izvor:

“Hrono ishrana za početnike”, dr Ana Gifing

mojtanjir.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!