30.04.19 DA LI JE MESO SA ROŠTILJA ŠTETNO PO ZDRAVLJE?

Tradicionalno sa prvomajskim praznicima počinje sezona roštilja koja traje praktično do kraja godine. U ovom tekstu ćemo vam pokušati objasniti zašto meso koje se peče na roštilju može da postane loše po vaše zdravlje i šta treba da uradite da bi to sprečili ili bar ublažili.

ZAŠTO JE MESO SA ROŠTILJA ŠTETNO PO ZDRAVLJE LJUDI?

Istraživanja su otkrila dva karcinogena nusproizvoda povezana sa roštiljanjem crvenog mesa, živinskog mesa, jagnjetine, svinjetine i ribe. Prvi je karcinogen koji se naziva heterociklični amini (HCAs). Mnogi Instituti za zdravlje uvrstili su HCA na listu karcinogenih jedinjenja. HCA se formira zbog visokih temperatura koje nastaju kada je meso prekuvano ili prepečeno na žaru. Istraživanja su pokazala da kada se HCA nalaze u ishrani glodara, da se kancer razvija u mnogim organima, uključujući debelo crevo, dojku i prostatu. Istraživanja koja su još uvek u toku treba da utvrde da li se to odnosi i na ljude. Drugi karcinogen povezan sa roštiljem je policiklični aromatski ugljovodonik (PAHs). On se formira kada mast kaplje na ugalj ili vruću površinu. Dim nosi PAH u hranu. PAH se takođe može formirati direktno na hrani kada je ugljenisana.

ŠTA TREBA DA URADITE DA BI MESO SA ROŠTILJA NE BUDE ŠTETNO PO ZDRAVLJE

  • Nemojte stavljati meso na previsoku temperaturu,
  • Pokušajte da izbegnete da prepečete hranu tako što ćete je pre roštilja pripremiti u rerni tako da ne bude dugo na roštilju;
  • Često okrećite hranu da biste sprečili da se jedna strana prepeče;
  • Pripremite tanje komade mesa tako da ne treba da se peče dugo vremena ;
  • Ukoliko ste u mogućnosti testirajte meso termometrom da biste videli kada je spremno. USDA preporučena sigurna minimalna unutrašnja temperatura je:

Odresci (stek) i pečenje : 145 °F – 62°C
Riba: 145 °F – 62°C
Svinjsko meso: 160 °F -71°C
Govedina – 160 °F – 71°C
Pileće belo – 165 °F – 74°C

  • Uklonite masnoću: kupujte čiste komade mesa;
  • Odstranite što više masti sa mesa kada je to moguće;
  • Okrećite meso štipaljkom umesto da je probodete viljuškom kako biste izbegli kapanje masti na ugalj (žar)
  • Marinirajte meso: neka istraživanja su pokazala da određeni sastojci (naročito sirće) u marinadama mogu zaista zaštititi meso i smanjiti šanse za formiranje kancerogenih supstanci. Jedna studija je utvrdila da je goveđi biftek mariniran sa teriiaki sosom imao od 45% do 67% niži nivo HCA od nemariniranog bifteka i da su niži nivoi HCA uočeni i u mesu mariniranom sa sosom kurkumom i lukom.
  • Čistite roštilj: uklonite ulje, masnoću i sve ostalo sa roštilja pre i posle svakog roštiljanja

Izvor: medicinenet.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!