20.05.19 ZAŠTO JE KVALITETAN SAN VAŽAN UKOLIKO ŽELITE DA SMRŠATE?

Možda ste jedan od milion ljudi koji se svakodnevno bore sa gubitkom težine. Ali ono što možda ne znate je da spavanje igra važnu ulogu u regulisanju telesne težine. Nekoliko istraživanja pokazalo je korelaciju između nedovoljnog spavanja i povećanja težine.

U istraživanju iz 2014. godine, koje je radjeno na “Brigham Young” Univerzitetu u Američkom gradu Juti (Utah), naučnici su analizirali obrasce spavanja i telesne masti kod 330 mladih odraslih žena u toku jedne sedmice. Studija je pokazala da su žene sa nedoslednim obrascima spavanja i lošim snom povezane sa viškom masnog tkiva u telu. Spavanje manje od 6,5 sati i više od 8,5 sati svake noći bilo je povezano sa višim procentom masnog tkiva. Žene, koje su svake noći spavale od 8 do 8,5 sati, imale su najmanji postotak masnog tkiva.

Ispitanici sa većim varijacijama u nedeljnim ciklusima spavanja, oko 90 minuta, imali su više telesne masti od onih koji su imali manje varijacija u svojim ciklusima, oko 60 minuta ili manje. Najveći efekat je uočen kod žena koje su se budile u isto vreme svakog jutra i svakog dana u nedelji. Rezultati su takođe pokazali da mlade žene koje imaju redovne cikluse spavanja imaju manji rizik od dobijanja viška telesne masti.

Takođe, postavljeno je pitanje da li je adekvatno spavanje povećalo gubitak težine kod onih koji su već uključeni u program mršavljenja. Univerzitet u Arizoni objavio je 2012. godine istraživanje koje je ispitivalo vezu između količine i kvaliteta sna i gubitka težine. Grupa žena sa prekomernom težinom i gojaznosti u rasponu od 35 do 55 godina, koje su bile aktivno uključene u program mršavljenja, analizirane su na osnovu njihovog obrasca spavanja i procenta telesne masti. Istraživači su otkrili da su žene koje su imale dovoljan i kvalitetan san, povećale svoje šanse za uspeh gubitka težine za 33%. Ova statistika snažno ukazuje na efekat sna na održavanje i gubitak telesne masti.

Različite studije analizirale su efekat sna na nivoe hormona povezanih sa gladju i sitošću. Leptin i Grelin, hormoni koji su odgovorni za regulaciju unosa hrane, informišu mozak o trenutnom stanju energije u telu. Hormon leptin se povećava ili smanjuje kao odgovor na povećan unos kalorija ili nedostatak. Grelin je supstanca koja se primarno proizvodi u želucu i poznato je da stimuliše apetit.

Univerzitet u Čikagu objavio je 2004. godine studiju koja uključuje povezivanje restrikcije spavanja kod mladih muškaraca i rezultirajući nivo grelina i leptina. Studija je upoređivala muškarce koji su spavali 4 sata noću, u odnosu na one koji su spavali 10 sati. Učesnici koji su spavali 4 sata imali su niži nivo leptina za oko 18%, a za 28% viši nivo grelina od onih koji su spavali ukupno 10 sati. Pojedinci, koji su bili uskraćeni za dovoljnom količinom sna, iskusili su 23% veću glad za hranom bogatom ugljenim hidratima od onih koji su imali dovoljno sna. Ovi nalazi su indikativni da smanjenje leptina i povećanje nivoa grelina imaju jaku korelaciju sa povećim apetitom tokom dana, kao i sa povećanjem težine.

Ako se trenutno borite sa gubitkom težine i viškom masnog tkiva, jasno je da je neophodno da imate dovoljno kvalitetnog sna svake noći. Iako redovan ciklus spavanja nije jedini aspekt koji je uključen u uspešan gubitak težine, prilagođavanje vaših navika spavanja i razumevanje važnosti sna može dati dodatni podsticaj vašem telu da izgubi višak masnoće.

Izvor: dovemed.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!