27.09.19 ZAŠTO JE KINOA POSTALA SASTAVNI DEO ZDRAVE ISHRANE?

Biljka kinoa (quinoa) potiče sa Anda u Južnoj Americi i od davnina se koristi kao hrana i kao lek. Kinoa ne spada u sortu žitarica, iako se priprema, konzumira i sadrži jednake nutritivne vrednosti kao i žitarice, ali zapravo spada u porodicu trava. Ona je seme biljke iz identične porodice kojoj pripadaju spanać i cvekla.

Kinoa je u poslednje vreme postala veoma popularna u ishrani, naročito kod onih osoba koje vode računa o tome da se zdravo hrane. Kinoa je sa razlogom to postaja jer pruža mnoštvo koristi našem organizmu. Nabrojaćemo samo neke od njih.

ZDRAVSTVENI BENEFITI KINOE

  • 100 g semenki kInoe (zrna) daje 368 kalorija. Zrna kinoe su umeren izvor energije, a njihov kalorijski sadržaj može se podudarati sa sadržajem nekih glavnih žitarica kao što su pšenica, kukuruz, pirinač itd.
  • Zrno kinoe sadrži 14-18g proteina na 100 g. Oni sadrže gotovo sve esencijalne aminokiseline potrebne ljudskom telu, posebno lizin, kojeg inače, ima u veoma ograničenim količinama u žitaricama poput pšenice, kukuruza, pirinča…
  • Kinoa je jedna od glavnih namirnica bez glutena. Gluten je protein prisutan u određenim žitaricam poput pšenice, i može izazvati nelagodu stomaka i dijareju kod pojedinaca koji imaju osetljivost na gluten ili celijakiju (trajna nepodnošljivost glutena).
  • Zrno kinoe je bogat izvor rastvorljivih i nerastvorljivih dijetalnih vlakana. 100 g obezbeđuje 7 g ili 18,5% dnevne potrebe za vlaknima. Vlakna povećavaju masu hrane i na taj način pomažu u sprečavanju opstipacije ubrzavanjem kretanja kroz creva. U stvari, gastrointestinalno tranzitno vreme hrane je znatno smanjeno. Takođe se veže za toksine, pomaže u njihovom izlučivanju iz creva, i na taj način pomažu u zaštiti sluznice debelog creva od karcinoma. Takođe, dijetalna vlakna se vezuju za žučne soli (proizvedene iz holesterola) i smanjuju njihovu reapsorpciju u debelom crevu, čime pomažu u snižavanju nivoa LDL-holesterola u serumu.
  • Zrno kinoe je odličan izvor vitamina B-kompleksa, vitamina-E (a-tokoferola) i esencijalnih masnih kiselina kao što su linoleinska kiselina i a-linolenska kiselina,(18: 3). 100 g zrna sadrži 184 µg ili 46% dnevno potrebnih nivoa folata (B9).
  • Mlada (zelena) kinoa (lišće i izdanci) i cvetovi su odlični izvori vitamina A, folata i antioksidanata, poput luteina, karotena, kriptoksantina i zeaksantina. Semenke žutog i crvenog tipa takođe su bogate ovim antioksidansima. Sve u svemu, ova jedinjenja deluju kao moćni antioksidanti uklanjajući štetne slobodne radikale iz tela i na taj način ga štite od karcinoma, infekcije, starenja i degenerativnih neuroloških bolesti.
  • Kinoa je odličan izvor minerala poput gvožđa, bakra, kalcijuma, kalijuma, mangana i magnezijuma. Bakar je potreban za proizvodnju crvenih krvnih zrnaca. Gvožđe je neophodno za formiranje crvenih krvnih zrnaca. Magnezijum opušta krvne sudove što dovodi više kiseonika do mozga i ima lekovite efekte na depresiju i glavobolju. Cink je kofaktor mnogih enzima koji regulišu rast i razvoj, stvaranje sperme, varenje i sintezu nukleinskih kiselina. Kalijum je važna komponenta ćelijskih i telesnih tečnosti koji pomaže u kontroli otkucaja srca i krvnog pritiska. Ljudsko telo koristi mangan kao kofaktor moćnog antioksidativnog enzima superoksid dismutaze.

VAŽNO

Neoprano seme kinoe sadrži u svom spoljnom omotaču saponin, triterpenoidno jedinjenje. Saponin ima gorak ukus koji, kada se konzumira, može rezultirati bolovima u stomaku, nadimanjem i laksativnim dijarejama. Prirodno, ovo prekrivanje zrna štiti ih od insekata i ptica.

Listovi kinoe i glavice cvetova sadrze oksalnu kiselinu i pre jela ih treba blanširati u kipućoj vodi.

NUTRITIVNA VREDNOST KINOE

Nutrijent Nutritivna vrednost PDU%
Energija 368 Kcal 18,5%
Ugljeni hidrati 64,16 g 49%
Proteini 14.12 g 35%
Ukupna masnoća 6,07 g 20%
Holesterol 0 mg 0%
Dijetalna vlakna 7 g 18,5%

Vitamini

Folati (B9) 184 µg 46%
Niacin (B3) 1.520 mg 9.5%
Riboflavin (B2) 0,318 mg 24%
Tiamin (B1) 0,360 mg 30%
Vitamin A 14 IU 0,5%
Vitamin E 2,44 mg 17%
Vitamin K 0 0%

Elektroliti

Natrijum 5 mg <1%
Kalijum 563 mg 12%

Minerali

Kalcijum 47 mg 5%
Bakar 0,590 mg 65,5%
Gvožđe 4,57 mg 57%
Magnezijum 197 mg 42%
Mangan 2.003 mg 87%
Fosfor 457 mg 65%
Selen 8,5 mg 15%
Cink 3,10 mg 28%

Fito-hranjive materije

Karoten-b 8 mg -
Kripto-ksantin-b 1 mg -
Lutein-zeaksantin 163 µg -

Izvor: nutrition-and-you.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!