18.06.18 ŠTA JE INULIN I ZAŠTO JE ON DOBAR ZA ZDRAVLJE

Inulin je polisaharid koji spada u grupu vlakana pod nazivom fruktani. Oni se nalaze obično u voću, povrću i generalno u biljkama. Posebno ga ima u pšenici, crvenom i belom luku, bananama, praziluku, artičokama, maslačku, te korenu cikorije. Kod nas ga još zovu i ekstrakt dalije.

Unos inulina se obično preporučuje osobama koje imaju visok nivo masnoće u krvi, nevezano da li je u pitanju holesterol ili trigliceridi. U alternativnoj medicini se koristi i kao sredstvo za mršavljenje ili zatvor.

Naše telo ne može da svari ili apsorbuje inulin, međutim bakterije koje žive u crevima mogu iskoristiti inulin za vlastiti rast i razvoj. Zbog ove osobine inulin je prebiotik, te iz istog razloga je često dodatak raznim probiotičkim jogurtima. Kako naše telo ne može da ga razbije na monosaharide, inulin ne podiže nivo šećera u krvi. Iz tog razloga mogu da ga koriste i dijabetičari.

Inulin se koristi i kao dodatak ishrani radi poboljšanja ukusa. Kako su određeni inulini različite slatkoće tako se u pojedinim namirnicima koristi kao zamena sa šećer. Topiv je u vodi. Kalorijska vrednost inulina je od 0 do 2.5 kalorije po gramu, zavisno od količine fermentisanog inulina u crevima.

Balkanski i mediteranski način ishrane pogoduju unosu inulina. Ovim načinom ishrane unesemo preko 20 grama inulina dnevno.

UTICAJ NA ZDRAVLJE

Inulin je efikasan u smanjenju visokih nivoa triglicerida. Istraživanja su pokazala da uzimanje inulina tokom 8 nedelja smanjuje nivo triglicerida za oko 19%. Koristan je i kod zatvora. U praksi se pokazalo da inulin popravlja rad creva kod starijih osoba. Jako je koristan za crevnu floru, međutim preporučuje se unos zajedno sa dobrim bakterijama, jer inulin je jednako dobar i za one loše. Unosom dobrih bakterija putem jogurta ili kefira držimo na kontroli loše bakterije. Inulin pomaže apsorpciju kalcijuma, a moguće i apsorpciju magnezijuma.

Iako ga preporučuju za visok holesterol kao i za mršavljenje za te tvrdnje još ne postoje dokazi. Tvrdnje da smanjuje rizik od raka creva su nepotvrđene i kontroverzne.

Kako u crevima brzo fermentiše i povlači vodu, prouzrokuje gasove, tako da bi ga osobe sa sindromom iritabilnog kolona (sindrom nervoznih creva) trebale izbegavati. Poznate nuspojave važe za osobe osetljive na inulin kao i na preteran unos istog, a to su: gasovi, nadutost, zvuk rada creva, stomačni grčevi, dijareja.

Jako mali broj ljudi je alergičan na inulin.

iZVOR: www.tablicakalorija.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!