7.05.19 ŠTA JE DIJASTAZA? KAKO SE OTKRIVA I LEČI?

ŠTA JE DIJASTAZA?

Takodje poznata kao abdominalna separacija, dijastaza trbušnih mišića ( Diastasis recti) je definisana kao razmak od oko 2,7 cm između pravog trbušnog mišića (m. rectus abdominis) duž vezivnog tkiva (linea alba) koje spaja levu i desnu stranu pravog trbušnog mišića . Prostim rečima to znači da je vaš stomak “izbačen” jer se prostor između desnog i levog trbušnog mišića – koji obično drži vaš stomak na svom mestu – proširio, ostavljajući matericu, utrobu i druge unutrašnje organe da idu ka napred više nego što bi inače trebalo.

Ozbiljnost stanja zavisi od toga koliko je velika “rupa” tj. razmak između trbušnih mišića. Što je veći razmak, to je stanje teže. U težim slučajevima, trbuh, utroba i organi izlaze više ka napolje, uzrokujući brojne (i ozbiljnije) simptome.

Šta uzrokuje Dijastazu?

Svi se radjaju sa razdvojenim trbušnim mišićima. Oko treće godine, nakon razvoja nervnog sistema, oni se spajaju. Mišići se nikada ne zatvaraju potpuno tamo gde se pupak spaja sa trbušnim mišićima, što omogućava da se mišići otvaraju pod pritiskom.

Zbog odredjenih razloga trbušni mišići mogu da se razdvoje više nego što je normalno:

  • Nepravilno dizanje tegova i vežbanje
  • “Jo-jo” dijete
  • Ciroza jetre
  • Rak želuca
  • HIV
  • Genetika

Iako svako može dobiti dijastazu trbušnog zida zbog gore navedenih razloga, postoji jasna povezanost dijastaze sa trudnoćom.

DIJASTAZA TRBUŠNIH MIŠIĆA I TRUDNOĆA

Dijastaza je čest problem nakon trudnoće, gotovo da polovina žena ima ovaj problem nakon trudnoće. Kako vaš stomak raste u toku trudnoće, vezivno tkivo (linea alba) koje spaja levu i desnu stranu trbušnog zida se rasteže i postaje tanje, dozvoljavajući na taj način trbušnim mišićima da se razmaknu i prošire. Pri tome, hormoni koji se javljaju u trudnoći i utiču na povećanje elastičnosti tetiva i zglobova, imaju bitnu ulogu i u rastezanju tetive koja spaja trbušne mišiće.

Nekada se ovo tkivo tetive spontano vrati nakon porodjaja i mišići se spoje, uglavnom onda kada u telu nivo ovih hormona bude stabilan, odnosno kao u periodu pre trudnoće. Ali ukoliko do toga ne dodje, na vašem trbušnom zidu se može primetiti jedno udubljenje izmedju trbušnih mišića, koje se ne može samo od sebe zatvoriti već je neophodan poseban pristup i trening, a ono se naziva abdominalna separacija ili diastasis recti.

Pojava dijastaze u ranijim trudnoćama ne bi trebala da predstavlja problem ukoliko planirate da ponovo zatrudnite osim u retkim, težim slučajevima dijastaze kad ona može praviti probleme prilikom porodjaja.

SIMPTOMI i POSLEDICE DIJASTAZE TRBUŠNIH MIŠIĆA

Neki simptomi su slični normalnim simptomima nakon porođaja, što može dovesti do zabune. Ali ako imate neke od navedenih problema nekoliko meseci nakon porođaja, razgovarajte sa svojim lekarom:

  • Ispupčenje trbuha (trbuh koji je ispupčen kada se stoji analik kupoli kada se sedi)
  • Bol u krstima
  • Konstipacija – Zatvor
  • Nadutost
  • Problemi s dnom karlice
  • Loše držanje
  • Slabost
  • Bol tokom seksualnog odnosa

Dijastaza trbušnog zida u retkim slučajevima može da prouzrokuju herniju (kilu) i tada doktori preporučuju operaciju. Dobra vest je da se ovakvi slučajevi veoma retko dešavaju.

KAKO DA ZNATE DA LI IMATE DIJASTAZU

Iako je dijastaza veoma čest poremećaj, vaš lekar možda neće izvršitipregled ukoliko ga niste pitali – mnogi lekari nisu obučeni da leče ili čak prepoznaju dijastazu.

Dobre vesti je da postoji jednostavan test koji možete uraditi kod kuće:

  • Lezite na leđa sa savijenim kolenima, stopala na podu.
  • Postavite svoje prste (šakom okrenutom ka licu) na predeo iznad pupka
  • Polako podignite glavu, kao da ćete uraditi trbušnjak
  • Ako imate dijastazu, osetićete zidove vaših trbušnih mišića kako stežu strane prstiju dok se mišići stežu.

Probajte sa 1, 2 i 3 prsta da vidite koliko je razmak. Ako je razmak izmedju trbušnih mišica 2 prsta (okvirno 2cm), dijastaza postoji, što više prstiju možete staviti u prazninu, širi je razmak i teže je stanje.

Takođe je važno da se vidi kolika dubinu abdominalnog razdvajanja – plitka dijastaza čak i širine pet prstiju može brže da zaraste od duboke dijastaze širine tri prsta. Rascep se takođe može pojaviti na različitim tačkama duž trbušnih mišića, koji se protežu od pubične(stidne) kosti do grudnog koša.

KAKO SE LEČI DIJASTAZA TRBUŠNOG ZIDA?

Fizikalna terapija koja se sprovodi konzistentno i kroz duži period je obično dovoljna da se koriguju slučajevi dijastaze. Hirurške intervencije se obično preporučuju kod vrlo teških slučajeva, ali su često nepotrebne, i stoga veoma retke. Važno je da sve vežbe koje radite kako biste ispravili dijastazu, radite pod nadzorom stručnog lica kako biste izbegli moguće povrede. Dobićete mnogo bolje rezultate ako ste pod stalnim nadzorom, jer se vežbe prilagođavaju svakoj osobi posebno.

PREVENCIJA

Postoje neke stvari koje možete učiniti kako bi se sprečila pojava dijastaze trbušnog zida, ali nema garancije. Čak i žene koje aktivno pokušavaju da spreče dijastazu mogu ipak cda je dobiju nakon trudnoće. Zapamtite: neke stvari su izvan naše kontrole i nemojte zbog toga da krivite sebe .

Za neke mame, ovi saveti će pomoći da se spreči dijastaza ili da učine simptome manje ozbiljnim, tako da su vredni pokušaja.

Pre trudnoće:

  • Održavajte aktivan način života.
  • Vežbajte jačanje abdominalnog i karličnog dna.
  • Radite na dobrom držanju tela

Tokom trudnoće:

  • Radite vežbe koje su sigurne za trudnoću, vežbe za dno karlice (izbegavajte trening sa većim težinama, vežbe gde se zadržava dah, i trbušnjake).
    Radite na dobrom držanju tela. Održavajte neutralan stav – pokušajte da ne hodate ili stojite sa izbačenim stomakom.
  • Teže predmete dižite (čak i stariju decu), pažljivo. Sagnite se i sa pravim leđima podižite teret. Ne naprežite se i ne zadržavajte dah.
  • Nosite pojas za trbuh za dodatnu podršku.
  • Uzimajte više proteina i zdravih masti kako biste podržali razvoj mišića i elastičnost kože.

Nakon trudnoće:

  • Potreban je adekvatan odmor neposredno nakon porodjaja.
  • Izbegavajte dizanje teških tereta.
  • Suzdržite se od bilo kakvog vežbanja koje zahteva abdominalni pritisak (dizanje većih težina, trbušnjake, “plankove”).
  • Ukoliko ste imali carski rez, pobrinite se da se vaš rez potpuno zaraste pre nego što nastavite sa redovnim aktivnostima.
  • Radite na dobrom držanju tela

U nekim slučajevima, nošenje pojasa za podršku trbušnom zidu može biti od pomoći. Razgovarajte sa svojim fizioterapeutom ili lekarom o tome koji bi vama pojas najviše odgovarao.

Izvor: mamanatural.com
trudnocaizdravlje.rs

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!