19.11.19 PARADAJZ - IZVOR ZDRAVLJA DOSTUPAN SVIMA

Paradajz je sočno i hranljivo voće (iako se često ubraja u povrće) koje je, zbog svojih neverovatnih hranljivih svojstava, privuklo je pažnju miliona onih koji tragaju za zdravim namirnicama . Ovo su ssamo neke od zdravstvenih koristi koje dobijamo jedući paradajz:

  • Paradajz je niskokaloričan; sadrži samo 18 kalorija na 100g. Takođe ima veoma malo masti. Ipak, odličan je izvor antioksidanata , dijetnih vlakana, minerala i vitamina. Zbog svojih svestranih kvaliteta, dijetetičari i nutricionisti ga često preporučuju u programima za kontrolu holesterola i smanjenje težine.
  • Za antioksidante koji su prisutni u paradajzu naučno je otkriveno da štite od raka, uključujući tumore debelog creva, prostate, dojke, endometrijuma, pluća i pankreasa.
  • Likopen, flavonoidni antioksidans , je jedinstveno fitohemijsko jedinjenje koje se nalazi u paradajzu. Plodovi crvene sorte imaju više ovog antioksidansa. Zajedno s karotenoidima, likopen može pomoći u zaštiti ćelija i drugih struktura u ljudskom telu od štetnih radikala . Studije pokazuju da likopen štiti kožu od ultra-ljubičastih (UV) zraka i tako pomaže u odbrani od raka kože.
  • Zeaksantin je još jedno flavonoidno jedinjenje prisutno obilno u paradajzu. Zeaksantin pomaže u zaštiti očiju od “makularne bolesti povezane sa starenjem” (ARMD) kod starijih odraslih ljudi filtriranjem štetnih ultra-ljubičastih zraka.
  • Sadrži visok nivo vitamina A i flavonoidne antioksidanse kao što su karoteni, ksantini i lutein. Pronađeno je da ova pigmentna jedinjenja imaju antioksidantna svojstva i učestvuju u održavanju zdrave sluzokože, kože i kostiju. Konzumiranje povrća i voća bogatog flavonoidima pomaže u zaštiti od raka pluća i usne šupljine.
  • Paradajz je, takođe, i izvor antioksidanta vitamina C (obezbeđuje 21% preporučenog dnevnog unosa na 100 g); konzumiranje hrane bogate vitaminom-C pomaže telu da razvije otpornost na zarazne agense i da očisti organizam od štetnih slobodnih radikala .
  • Sveži paradajz je veoma bogat kalijumom. 100 g sadrži 237 mg kalijuma i samo 5 mg natrijuma. Kalijum je važna komponenta ćelijskih i telesnih tečnosti koji pomaže u kontroli otkucaja srca i krvnog pritiska izazvanih natrijumom.

Paradajz sadrži i određenu količinu vitamina B-kompleksa kao što su folati, tiamin, niacin, riboflavin, kao i neke osnovne minerale poput gvožđa, kalcijuma, mangana i drugih elemenata u tragovima.

NUTRITIVNE VREDNOSTI PARADAJZA

NUTRIJENT NUTRITIVNA VREDNOST PDU%
Energija 18 Kcal 1%
Ugljeni hidrati 3,9 g 3%
Proteini 0,9 g 1,6%
Ukupna masnoća 0,2 g 0,7%
Holesterol 0 mg 0%
Dijetna vlakna 1,2 g 3%

Vitamini

Folati 15 µg 4%
Niacin 0,594 mg 4%
Piridoksin 0,080 mg 6%
Tiamin 0,037 mg 3%
Vitamin A 833 IU 28%
Vitamin C 13 mg 21,5%
Vitamin E 0,54 mg 4%
Vitamin K 7,9 µg 6,5%

Elektroliti

Natrijum 5 mg> 1%
Kalijum 237 mg 5%

Minerali

Kalcijum 10 mg 1%
Gvožđe 0,3 mg 4%
Magnezijum 11 mg 3%
Mangan 0.15 mg 6.5%
Fosfor 24 mg 3%
Cink 0,17 mg 1,5%

Fito-hranljive materije

Karoten-ß 449 µg -
Karoten-a 101 mg -
Lutein-zeaksantin 123 µg -
Likopen 2573 µg -

ZAKLJUČAK

Kad pogledamo sve dobrobiti po zdravlje koje nam donosi paradajz, zaista bi bio veliki propust ukoliko ga ne bi uvrstili u našu ishranu kao jednu nezaobilaznu namirnicu. Pogotovo kad se uzme u obzir da je, pored toga što je izuzetno zdrav, istovremeno i izuzetno ukusan i lako se kombinuje sa mnogim jelima.

Izvor: nutrition-and-you.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!