5.07.18 LUBENICA - NAJZDRAVIJE LETNJE OSVEŽENJE, KALORIJE I NUTRITIVNA VREDNOST

Za mnoge, lubenica ne predstavlja ništa više osim vode i šećera. U vezi ovog mišljenja moramo da naglasimo da u potpunosti greše. Lubenica se smatra izuzetno vrednom namirnicom jer je bogata vitaminima, mineralima i antioksidantima, te sadrži i nešto vlakana, a sve to pruža uz vrlo malo kalorija.

Količinom od 100 grama lubenice unosite samo 30 kalorija. Lubenica je odlična za gubitak kilograma pošto zavarava glad i povoljno deluje na varenje. Vlakna koja lubenica sadrži održavaju sitost i sprečavaju prejedanje.

Lubenica sadrži prirodne šećere, što joj daje posebnu slatkoću i sočnost, te je vrlo korisna stvarčica kada nastupi kriza za slatkišima. Naime, tačno je da lubenica ima oko 95% vode u sebi, ali za nas to može biti samo dobra stvar, jer osim što osvežava, rešava problem dehidratacije. Bogata je vitaminom A i vitaminom C, a prisutne su i manje količine kompleksa vitamina B. Od minerala bogata je magnezijumom (Mg), kalijumom (K), te fosforom (P). Vrlo je pogodna za osveženje posle trčanja, jer nadoknađuje izgubljene minerale i tečnost.

Lubenica je bogata fenolnim jedinjenjima, flavonoidima i kartenoidima a od svih jedninjenja najviše se ističe karoten koji deluje kao vitamin A i naziva se likopen. Istraživanja su pokazala da je likopen veoma uspešan u sprečavanju širenja upalnih procesa i uopšte u zaštiti od nastajanja istih. Likopen je veoma uspešan antioksidant u neutralizaciji slobodnih radikala. Izvore likopena možete naći u svim vrstama obojenog voća i povrća nijansama crvene boje, kao što je šargarepa, crveni grejpfrut, guava, trešnje, jagode, a posebno ga ima u paradajzu, ali studije su dokazale da u lubenicama likopen zadržava svoja svojstva vrlo dugo posle otvaranja ploda i čuvanja u frižideru.

DA LI SEME LUBENICE IMA NUTRITIVNU VREDNOST?

Mnogi imaju naviku odvajanja semena lubenice jer ne vole osećaj semenki u ustima te njihovo gutanje. Iz tog razloga je razvijeno nekoliko sorti loza lubenica koje daju plodove bez koštica, međutim takve lubenice ne mogu dati nove plodove, pa se u tom slučaju ponovo vrši kalemljenje sorti loza koje daju iste plodove. Seme lubenice donosi nekoliko pozitivnih koristi za vaš organizam, te biste mogli pokušati jesti meso lubenice kompletno sa semenjem.

Seme sadrži veoma male doze minerala gvožđa i cinka. Ako pojedete 2-3 bogate kriške lubenice, seme će vam osigurati do 2 mg od svakog spomenutog minerala. Istraživanja su pokazale da su cink i gvožđe iz semena lubenice iznenađujuće dobro biorazgradivi u organizmu, čak 80-90%.

Seme lubenice ima u sebi i male količine proteina. Tačnije, oko 24 koštice pruža 1 gram proteina. U jednom obroku od oko 2 kriške možete unijeti i do 10 puta veću količinu semena, a u krajnjem slučaju to zavisi od samog ploda i količine semena koju sadrži.

Ako, pak volite odvajati seme od mesa lubenica, možete ga osušiti te prepeći. Seme lubenice osušeno i pečeno pruža puno veće nutritvne koristi nego u svežem obliku. Sušeno seme ima oko 550 kalorija na 100 grama. Seme lubenice u ovakvom obliku je izrazito bogato proteinima. Količina od 100 grama, obezbeđuje oko 35 grama proteina. U proteinima sušenog semena lubenice dominira aminokiselina arginin. Iako telo može samo sintetizovati ovu vrstu aminokiseline, istraživanja su pokazala da uneseni arginin može znatno doprineti regulaciji krvnog pritiska, te zaštiti od bolesti srca. Bogato je i sa nekoliko B vitamina, ali ne sadrži potupuni kompleks B vitamina. Ima najviše niacina (vitamin B3), na 100 grama oko 3,5 mg. Niacin je vrlo važan u očuvanju nervnog i digestivnog sistema, te zdravlja kože. Od B vitamina u manjim količinama nalazi se tiamin (B1), riboflavin (B2), folati, vitamin B6 i pantotenska kiselina (B5). Ima dosta minerala, a od svih se može izdvojiti magnezijum. Seme lubenice takođe je bogato zasićenim mastima, monozasićenim i polinezasićenim mastima, te omega-6 mastima.

UTICAJ NA ZDRAVLJE


Zbog velikog udela vode lubenica je prirodni diuretik i pogodna je za čišćenje organizma. Smanjuje krvni pritisak kod gojaznih ljudi i rizik od srčanog udara. Lubenica, kao i dinja, krastavci i tikve, sadrže aminokiselinu citrulin koji ima antioksidativne sposobnosti i podstiče proizvodnju kiseonika, što pomaže kod impotencije, hipertenzije i ateroskleroze. Takođe, citrulin je specifičan po tome što smanjuje bol u mišićima. Lubenica se može koristiti i kao oblog, za opekotine i druge kožne bolesti. Ljudi koji su osetljivi na podizanje šećera u krvi, lubenicu moraju kombinovati sa namiricama niskog glikemijskog indeksa, na primer sa orašastim plodovima, raženim hlebom, sočivom, trešnjama, jabukama… Naravno, ne nužno u istom obroku.

Nutrijent Merna jedinica Količina
Energetska vrijednost kcal 30
Ukupno proteina g 0,61
Ukupno ugljenih hidrata g 7,55
Ukupno masti g 0,15
– od toga: zasićene masne kiseline g 0,016
Dijetalna vlakna g 0,4
Holesterol mg 0
Voda g 91,45
Ukupno šećera g 6,20
Mononezasićene masne kiseline g 0,037
Polinezasićene masne kiseline g 0,050
Vitamin A IU 569
Vitamin B1 (Tiamin) mg 0,033
Vitamin B2 (Riboflavin) mg 0,021
Vitamin B3 (Niacin) mg 0,178
Vitamin B6 (Piridoksin) mg 0,045
Vitamin B12 (Kobalamin) mcg 0
Folati mcg 3
Vitamin B5 (Pantotenska kiselina) mg 0,221
Vitamin C mg 8,1
Vitamin D IU 0
Vitamin E mg 0,05
Vitamin K mcg 0,1
Kalcijum (Ca) mg 7
Gvožđe (Fe) mg 0,24
Magnezijum (Mg) mg 10
Fosfor (P) mg 11
Kalijum (K) mg 112
Natrijum (Na) mg 1
Cink (Zn) mg 0,10
Bakar (Cu) mg 0,042
Mangan (Mn) mg 0,038
Selen (Se) mcg 0,4
Fluorid (F) mcg 1,5

Vrednosti navedene u tabeli odnose se na količinu od 100 grama namirnice.

Izvor: www.tablicakalorija.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!