24.06.19 KOJA HRANA JE NAJBOLJA ZA ZDRAVE BUBREGE?

ULOGA BUBREGA

Bubrezi igraju veoma značajnu ulogu za normalno funkcionisanje organizma. Oni vrše regulaciju ravnoteže vode i elektrolita, regulaciju osmolarnosti telesnih tečnosti i koncentracije elektrolita, regulaciju acido-bazne ravnoteže, izlučivanje otpadnih produkata metabolizma i štetnih hemikalija, regulaciju arterijskog pritiska, sekreciju različitih hormona, sintezu glukoze. Bubrezi filtriraju otpadne proizvode iz krvi i šalju ih iz tela u urin.

Nekoliko stanja, kao što su dijabetes i visok krvni pritisak, mogu uticati na njihovu sposobnost funkcionisanja. Na kraju, oštećenje bubrega može dovesti do hronične bolesti bubrega (HBB). Ishrana je najznačajniji faktor za smanjenje rizika smrtnosti prouzrokovane oštećenjem bubrega, što čini ishranu ključnim delom lečenja.

Neke namirnice mogu povećati učinak bubrega, dok druge mogu izazvati stres i prouzrokovati oštećenja bubrega. Dobro isplaniranom ishranom možete pomoći da bubrezi pravilno funkcionišu i tako sprečite oštećenje ovih organa. Međutim, iako neke namirnice pomažu zdravim bubrezima, one, istovremeno, ne moraju biti pogodne za ljude koji boluju od bolesti bubrega.

VODA

Voda je najvažniji napitak za telo. Ćelije koriste vodu za transport toksina u krvotok. Bubrezi zatim koriste vodu za filtriranje tih toksina i za stvaranje urina kojim se oni dalje izbacuju iz tela. Zato bi svaki put kada se pojavi osećaj žedji trebali popiti odredjenu količinu vode kako bi podržali normalno funkcionisanje bubrega i celog organizma.

RIBA

Losos, tuna i druga riba iz hladnih voda, bogate su omega-3 masnim kiselinama, koje su veoma bitne za normalno funkcionisanje organizma. Masne ribe su veliki prirodni izvor ovih zdravih masti. Kako napominje američki “National Kidney Foundation”, omega-3 masti mogu smanjiti nivo masnoća u krvi i samim tim smanjiti visok krvni pritisak. Kako je visoki krvni pritisak faktor rizika za bolesti bubrega, njegovo smanjenje može pomoći u zaštiti bubrega.

SLATKI KROMPIR

Slatki krompir je sličan belom krompiru, ali je bogatiji biljnim vlaknima i sporije se vari, što dovodi do nižeg nivoa insulina. Slatki krompir takođe sadrži vitamine i minerale, kao što je kalijum, koji može pomoći da se uravnoteži nivo natrijuma u ​​telu i smanji njegov negativan efekat na bubrege. Međutim, pošto je slatki krompir hrana bogata kalijumom, svako ko ima oboljenje bubrega ili je na dijalizi bi trebalo da ograniči unos ovog povrća.

ZELENO POVRĆE

Tamno lisnato povrće, kao što je spanać, kelj i blitva, su prehrambene namirnice koje sadrže širok spektar vitamina, vlakana i minerala. Oni takođe sadrže i zaštitna jedinjenja, kao što su antioksidansi. Međutim, ove namirnice imaju i visok sadržaj kalijuma, tako da nisu pogodne za osobe koje već imaju problem sa bubrezima.

BOBIČASTO VOĆE

Jagode, borovnice i maline, su odličan izvor mnogih korisnih hranljivih materija i antioksidatnih jedinjenja i pomažu u zaštiti ćelija u telu od oštećenja.

JABUKE

Jabuka je izuzetno korisna namirnica koja, u svojoj kori, sadrži važnu materiju – pektin. Pektin može pomoći u smanjenju nekih faktora rizika za oštećenje bubrega, kao što su visok nivo šećera i holesterola u krvi.

KOJA NAMIRNICE NISU DOBRE ZA BUBREGE?

Postoji nekoliko namirnica koje ljudi treba da izbegavaju ako žele da poboljšaju zdravlje bubrega ili da spreče oštećenje ovih organa. To su sledeće namirnice:

Hrana bogata fosforom

Previše fosfora može delovati stresno na bubrege. Istraživanja su pokazala da postoji korelacija između visokog unosa fosfora i povećanog rizika od dugotrajnog oštećenja bubrega. Međutim, nema dovoljno dokaza da se dokaže da fosfor izaziva ovo oštećenje, pa je potrebno više istraživanja. Oni koji žele da smanje unos fosfora trebalo bi da ograniče unos namirnica sa visokim sadržajem fosfora uključujujući: meso, mlečne proizvode, cela zrna žitarica, mahunarke, orahe…

Neke vrste proteina mogu u procesu varenja biti teže za bubrege, ili za telo uopšte. Ovde se, pre svega, misli na crveno meso. Inicijalna istraživanja su pokazala da ljudi koji jedu puno crvenog mesa imaju veći rizik od bolesti bubrega od onih koji jedu manje crvenog mesa. Međutim, postoji potreba za dodatnim studijama koje bi istražile ovaj rizik.

KOJE NAMIRNICE BI TREBALO DA IZBEGAVAJU LJUDI SA OBOLJENJEM BUBREGA?

Iako ova hrana može delovati dobro na zdrave bubrege, ona obično nije najbolji izbor za osobe sa oštećenim bubrezima. Osobama sa oboljenjem bubrega se prepisuje specifična ishrana kako bi se izbegli minerali kao što su natrijum, kalijum i fosfor.

Nacionalni institut za dijabetes i digestivne i bubrežne bolesti preporučuje da ljudi sa HBB u svojoj ishrani imaju manje od 2.300 mg natrijuma dnevno. Kako HBB napreduje, bolesnici će možda morati da ograniče svoj unos fosfora, jer se ovaj mineral može nakupiti u krvi kod osoba sa ovom bolešću. Izbor prave količine kalijuma je takođe važan za ljude sa HBB, jer se problemi mogu javiti kada je nivo kalijuma previsok ili nizak. Osobe sa HBB treba da imaju za cilj da jedu zdravu hranu koja je siromašna ovim mineralima, ali da i dalje obezbedjuju organizmu druge hranljive materije.

Takodje, oboleli od HBB bi trebalo da smanje unos proteina i u svojoj ishrani ostave samo neophodne količine proteina, jer veći unos proteina, stvara i više “otpada”, koji bubrezi moraju da filtriraju.

Jedna studija iz 2017. godine beleži, da ishrana siromašna proteinima, može da štiti od komplikacija HBB kao što je metabolička acidoza, koja se javlja sa pogoršanjem funkcije bubrega. Istraživači su naveli da ishrana bogata voćem i povrćem i sa niskom količinom proteina, može pomoći u smanjenju ovih rizika. Oboleli od HBB bi trebalo da u saradnji sa nutricionistom naprave odgovarajući plan ishrane koji zadovoljava njihove potrebe.

Ovo su namirnice koje su poželjne kod obolelih od HBB:

KUPUS

Kupus je lisnato povrće koje može biti korisno za ljude sa HBB. Relativno je nizak u kalijumu i veoma je nizak natrijum, ali sadrži i mnogo korisnih jedinjenja i vitamina.

CRVENA PAPRIKA

Pored toga što su minerali kao što su natrijum i kalijum veoma niski, crvena paprika sadrži korisna antioksidativna jedinjenja, koja mogu zaštititi ćelije od oštećenja.

BELI LUK

Beli luk je odličan izbor začina za osobe sa HBB. Može dati drugim namirnicama lepši, puniji ukus, što može smanjiti potrebu za dodatnom soli. Beli luk takođe nudi niz zdravstvenih beneficija.

KARFIOL

Karfiol je višestruko korisno povrće za ljude sa HBB. Sa pravom pripremom, on je dobra zamena za namirnice kao što su pirinač, pire krompir, pa čak i kore za picu. Karfiol takođe sadrži čitav niz hranljivih materija, a pritom ne sadrži puno natrijuma, kalijuma ili fosfora.

RUKOLA

Osobe sa HBB će možda morati da izbegavaju mnogo zelenila, ali rukola može biti odlična zamena. Rukola je obično siromašnija kalijumom od ostalog zeleniša, ali sadrži vlakna i druge korisne hranljive materije.

BOBIČASTO VOĆE

Ovo voće može biti zdrava slatka poslastica za ljude sa HBB: brusnice, jagode, borovnice, maline, crno grožđe, trešnje.

MASLINOVO ULJE

Maslinovo ulje je bogato oleinskom kiselinom, koja je polinezasićena masna kiselina i koja može pomoći u smanjenju inflamatornih procesa u organizmu.

BELANCA

Iako jaja sadrže proste proteine, u žumancetu ima dosta fosfora. Osobe sa HBB bi trebalo da prave omlet ili kajganu koristeći samo belance.

NAMIRNICE KOJE BI OSOBE OBOLELE OD HBB TREBALO DA IZBEGAVAJU

Za obolele od HBB, neke namirnice mogu biti teške za organizam i mogu delovati stresno na bubrege. Ovo uključuje: beli krompir, crveno meso, mlečne proizvod, zasladjene napitke, avokado, banane, konzerviranu hranu, alkohol, žumanca…

ZAKLJUČAK

Bubrezi igraju važnu ulogu u filtriranju krvi i eliminisanju otpadnih produkata kroz urin. Mnoge namirnice mogu pomoći u održavanju zdravlja bubrega i mogu sprečiti oštećenje ovih organa. Međutim, osobe sa hroničnom bubrežnom bolešću morali bi slediti drugačija pravila ishrane kako bi zaštitili svoje bubrege od daljnjeg oštećenja.

Uvek se preporučuje da, pre nego što krenete sa bilo kakvim promenama u ishrani, razgovorate sa nutricionistom ili doktorom.

Izvor: medicalnewstoday.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!