27.10.17 Ketogena dijeta

Šta je ketogena dijeta i kome je namenjena?

Ketogena dijeta ili popularnije keto dijeta predstavlja ishranu bogatu mastima i proteinima uz minimalan unos ugljenih hidrata. Veoma je slična Atkinsonovoj dijeti samo što je kod keto dijete unos ugljenih hidrata još restriktivniji i sveden je na minimum.

Ketogena dijeta je prvenstveno bila namenjena u kliničke svrhe i to kod osoba koje pate od epilepsije, kasnije se koristila kod obolelih od Alchajmerove bolesti, predijabetesa, dijabetesa tipa 2 kao i kod nekih nervnih oboljenja.

Kako funkcioniše Ketogena dijeta

Drastično smanjenje unosa ugnjenih hidrata dovodi telo do metaboličkog stanja koje se naziva ketoza , tada se u nedostatku ugljenih hidrata kao osnovnog izvora energije, masti u jetri pretvaraju u ketone i masne kiseline i organizam se u potpunosti prebacuje na masti kao izvor energije. Ketogena dijeta može da prouzrokuje drastičnu redukciju nivoa šećera u krvi i nivoa insulina.

Vrste ketogene dijete

Postoji nekoliko vrsta ketogene dijete:

Standardna ketogena dijeta – Nizak unos ugljenih hidrata, umeren unos proteina i visoka količina masnih namirnica. (zdrave masti samo!)

Ciklična ketogena dijeta – plan ishrane gde se tokom određenih dana povećava unos ugljenih hidrata, kao na primer 5 redovnih keto dana praćenih sa 2 dana visokog unosa ugljenih hidrata.

Visoko proteinska – Ista kao standardna samo što uključuje više proteina. Odnos je 60% masti, 35% proteini i 5% ugljeni hidrati.

Targetirana ketogena dijeta – dozvoljava se povećan unos ugljenih hidrata tokom perioda oko povećanih fizičkih aktivnosti (trening)

Koja se hrana preporučuje tokom ketogene dijete

Preporučuje se da bazirate većinu obroka na osnovu ovih namirnica.

  • Jaja
  • Meso – šunka, biftek, kulen, piletina, ćuretina, slanina, crveno meso
  • Puter
  • Sir – onaj koji nije prerađen (mocarela, čedar, koziji)
  • Avokado
  • Masna riba kao što je tuna, losos ili skuša
  • Semenke i orašasti plodovi – opah, laneno seme, semenke bundeve, bademi, chia semenke
  • Zdrava ulja kao što je maslinovo ulje, kokosovo ulje i avokado ulje
  • Začini – biber, so i razna lekovita bilja
  • Povrće sa malo ugljenih hidrata – paradaj, luk, papirka i većina zelenog povrća

Hrana koju treba izbegavati tokom ove dijete

Sva hrana koja je bogata ugljenim hidratima treba da se izbegava.

Ovo je lista namirnica koje treba izbegavati:

  • Svo voće osim malih količina bobica kao što su jagode
  • Zaslađene namirnice kao što su smuti i voćni sokovi, torta, sladoled, slatkiši, gazirani sokovi i slično.
  • Skrob i žitarice – ceralije, pasta, pirinač, testenine, pšenični hleb i slično.
  • Mahunarke – pasulj, sočivo, grašak itd.
  • Korenasto povrće kao što je krompir, šargarepa i slično.
  • Začini i prelivi koji sadrže dodatan šećer
  • Alkohol jer mnoga pića sadrže ugljene hidrate i mogu da izbace organizam iz faze ketoze
  • Nezdrave masti kao što je majonez ili ulje od povrća
  • Nisko-masni ili dijetetski proizvodi sa smanjenom količinom masti je r se uglavnom radi o prerađenoj hrani koja je puna ugljenih hidrata.
  • Dijetetske proizvodi bez dodataka šećera – ovo su uglavnom šećerni alkoholi koji utiču na nivo ketoze u organizmu. Takođe, često se radi o visoko prerađenim namirnicama.

Neželjeni efekti ketogene dijete

Restriktivan unos velikog broja kvalitetnih namirnica nosi sa sobom i neke neželjene posledice:

  • usled smanjenog unosa povrća i voća dolazi do manjka određenog broja minerala i vitamina
  • smanjen unos dijetnih vlakana može dovesti do problema sa stolicom
  • umor, vrtoglavica, slabost i umor su uobičajena pojava posebno na početku ove dijete
  • korisnici ove dijete često prijavljuju da imaju problem sa pojavom neprijatnog zadaha kao i neprijatnog telesnog mirisa
  • usled restrikcije i veoma ograničenog unosa ugljenih hidrata vrlo brzo dolazi do pražnjenja glikogenskih depoa u mišićima što može pogubno uticati na formu sportista.

Zaključak

Ketogena dijeta je napravljena u terapeutske svrhe kod nekih zdravstvenih poremećaja i zato nema potrebe da je upražnjavaju zdravi ljudi samo iz estetskih razloga. Ukoliko, ipak, mislite da bi imali zdravstvenih koristi od ovog načina ishrane posavetujte se prvo sa stručnim licem i sprovedite dijetu uz stalan stručan nadzor kako na kraju ne bi napravili više štete nego koristi.

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!