12.07.19 KAJSIJE ZA SAVRŠENU UŽINU

ZDRAVSTVENI BENEFITI KAJSIJA

Pored toga što su neverovatno ukusne, kajsije su i prava riznica korisnih nutrijenata koji pružaju mnoge zdravstvene benefite po ljudski organizam. Ovo su samo neke od njih:

1. VRLO SU HRANLJIVE I NISKOKALORIČNE

Kajsije su veoma hranljive i sadrže mnoge esencijalne vitamine i minerale.

Samo 2 sveže kajsije (70 grama) daju:

Kalorije: 34
Ugljeni hidrati: 8 grama
Protein: 1 gram
Masti: 0,27 grama
Vlakna: 1,5 grama
Vitamin A: 8% dnevne vrednosti (DV)
Vitamin C: 8% DV
Vitamin E: 4% DV
Kalijum: 4% DV

Kajsije su i odličan izvor beta karotena, luteina i zeaksantina, koji su moćni antioksidanti i koji pomažu u borbi protiv slobodnih radikala. Najbolje je da uživate u celim i neoguljenim kajsijama , jer kora ima velike količine vlakana i hranljivih materija. Obavezno odbacite košticu, jer je nejestiva.

2. VELIKA KOLIČINA ANTIOKSIDANATA

Kajsije su bogat izvor mnogih antioksidanata, uključujući beta karoten i vitamine A, C i E.

One su bogate polifenolnim antioksidantima koji se nazivaju flavonoidi, za koje se pokazalo da štite od bolesti, uključujući dijabetes i bolesti srca. Glavni flavonoidi u kajsijama su hlorogenska kiselina, katehini i kvercetin.

Ova jedinjenja deluju tako što neutrališu slobodne radikale, koji su štetni sastojci i koji oštećuju ćelije i izazivaju oksidativni stres. Oksidativni stres je povezan sa gojaznošću i mnogim hroničnim bolestima, kao što su bolesti srca.

3. POBOLJŠAVAJU ZDRAVLJE OČIJU

Kajsije sadrže jedinjenja koja su neophodna za zdravlje očiju, uključujući vitamine A i E. Vitamin A igra vitalnu ulogu u sprečavanju noćnog slepila, poremećaja uzrokovanog nedostatkom svetlosnih pigmenata u vašim očima, dok je vitamin E antioksidant rastvorljiv u mastima koji ulazi u oči direktno kako bi ih zaštitio od oštećenja od slobodnih radikala. Isto tako, beta karoten – koji daje kajsijama njihovu žuto-narandžastu boju – služi kao preteča vitamina A, što znači da ga telo može pretvoriti u ovaj vitamin. Drugi važni karotenoidi kajsija uključuju lutein i zeaksantin. Nađeni u sočivima i retinama vaših očiju, štite od oksidativnog stresa

4. MOGU POBOLJŠATI ZDRAVLJE KOŽE

Jedenje kajsija može biti od koristi vašoj koži. Glavni uzroci bora i oštećenja kože su faktori okoline, kao što su sunce, zagađenje i dim cigareta. Istraživanja ukazuju na direktnu vezu između izlaganja ultraljubičastom (UV) svetlu, opekotina od sunca i rizika od melanoma, smrtonosnog oblika raka kože. Možete se boriti sa nekim od ovih oštećenja kože zdravom ishranom punom antioksidanata, koje pružaju kajsije. Vitamini C i E, koji se nalaze u ovom voću, mogu pomoći vašoj koži. Posebno, vitamin C štiti od UV zračenja i zagađivača životne sredine tako što neutrališe slobodne radikale. Osim toga, ovaj vitamin pomaže u izgradnji kolagena, koji vašoj koži daje snagu i elastičnost. Konzumiranje ishrane bogate vitaminom C može pomoći vašoj koži da se izleči od UV oštećenja i spreči bore.

Beta karoten, još jedna hranljiva materija kajsije, može da štiti od opekotina od sunca. U 10-nedeljnoj studiji, dopunjavanje beta karotena smanjilo je rizik od opekotina od sunca za 20% . Dok i dalje koristite kremu za sunčanje, jedenje kajsija može ponuditi dodatnu zaštitu.

5. KAJSIJE POZITIVNO UTIČU NA RAD CREVA

Kajsije mogu poboljšati zdravlje creva. Jedna šolja (165 grama) kajsije obezbeđuje 3,3 grama vlakana, što je 8,6% i 13,2% dnevnih potreba za muškarce i žene. Kajsije sadrže i rastvorljiva i nerastvorljiva vlakna. Rastvorljiva vrsta rastvara se u vodi i uključuje pektin i dugi lanac šećera koji se nazivaju polisaharidi, dok se nerastvorljiva vrsta ne rastvara u vodi i uključuje celulozu, hemicelulozu i lignin. Kajsije su posebno bogate rastvorljivim vlaknima, što je važno za održavanje zdravog nivoa šećera u krvi i holesterola. Štaviše, vlakna usporavaju kretanje hrane kroz vaš probavni trakt i hrane vaše korisne bakterije. Zdraviji crevni mikrobiom je povezan s manjim rizikom od gojaznosti.

6. KAJSIJE SU BOGATE KALIJUMOM

Kajsije su bogate kalijumom, mineralom koji takođe služi kao elektrolit. U vašem telu, on je odgovoran za slanje nervnih signala i regulisanje mišićnih kontrakcija i ravnoteže tečnosti. Dve kajsije (70 grama) daju 181 mg ovog minerala, što je 4% od DV. Pošto kalijum tesno sarađuje sa natrijumom kako bi održao ravnotežu tečnosti, adekvatan unos može pomoći u sprečavanju nadutosti i održavanju zdravog krvnog pritiska. Jedna analiza, koja je obuhvatila velik broj istraživanja, pokazala je da je dijeta bogata kalijumom značajno smanjila krvni pritisak i dovela do smanjenja rizika od moždanog udara za 24%.

7. ODLIČNE SU ZA HIDRATACIJU ORGANIZMA

Kao i većina voća, kajsije prirodno sadrže veliki procenat vode, što može pomoći u regulisanju krvnog pritiska, telesne temperature, zdravlja zglobova i otkucaja srca. Jedna šolja (165 grama) sveže kajsije obezbeđuje skoro 142 ml vode. Pošto većina ljudi ne pije dovoljno vode, konzumiranje svežeg voća može vam pomoći da dostignete dnevne potrebe. Ako ste dehidrirani, volumen krvi se smanjuje, što vas prisiljava da radite napornije da pumpa krv. Hidratacija organizma omogućava vašoj krvi da cirkuliše i prenosi otpadne proizvode i hranljive materije u vašem telu. Jedenje kajsija može biti jednostavan način za obnavljanje gubitka vode i elektrolita nakon vežbanja, jer ovaj plod nudi dobre količine vode i kalijuma.

8. KAJSIJE ŠTITE VAŠU JETRU

Neki podaci sugerišu da kajsije mogu da pomognu u zaštiti vaše jetre od oksidativnog stresa. U dve studije na životinjama, pacovi koji su se hranili alkoholom i kajsijama imali su niže nivoe enzima jetre i markera zapaljenja od pacova koji su dobili alkohol, ali ne i kajsije. Ovo istraživanje ukazuje da kajsije mogu pomoći u sprečavanju oštećenja jetre zbog njihovog prirodnog sadržaja antioksidanata. Mada je potrebno još istraživanja da bi se znalo da li ovaj plod pruža istu korist i ljudima.

ZAKLJUČAK

Kajsije su ukusno voće prepuno vitamina, vlakana i antioksidanata. One pružaju višestruku koristi vašem organizmu, uključujući poboljšano zdravlje očiju, kože i crijeva. Sveže ili sušene kajsije se lako dodaju u jogurt, salate i glavna jela, i zato ne postoji nijedan razlog da ne postanu i deo vaše ishrane.

Itzvor: healthline.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!