20.09.18 JEDNA JABUKA DNEVNO ZA DUPLO MANJI RIZIK OD MOŽDANOG UDARA

Osobe koje konzumiraju jednu jabuku ili krušku svakog dana, smanjuju rizik rizik od moždanog udara za pola. Zapravo, ovaj pozitivni uticaj važi za svo voće i povrće sa belim „mesom“, uključujući banane, karfiol i dr.

Još uvek nije poznato zašto baš „belo“ voće i povrće ima toliko pozitivan uticaj na prevenciju moždanog udara. Međutim, velika studija holandskih naučnika, čiji su rezultati objavljeni u uglednom stručnom časopisu Stroke, nedvosmisleno je ukazala da osobe koje svakog dana konzumiraju odgovarajuće količine pomenutog voća i povrća imaju za 52 procenta manji rizik od šloga.

Naučnici su do ovakvog zaključka došli prateći više od 20.000 odraslih osoba u periodu od 10 godina. Na početku studije, učesnici su popunili detaljan upitnik o njihovim životnim navikama i ishrani za prethodnu godinu.

Koristeći ove informacije, lekari su pratili njihovo zdravlje u sledećoj deceniji, što im je omogućilo da ispitaju vezu između boje voća i povrća koje su konzumirali i rizika od šloga. Preciznije, izračunato je da 25 grama ovakvog voća dnevno smanjuje rizik od moždanog udara za 9 procenata. Prosečna jabuka ili kruška, koje su učesnici studije najčešće konzumirali, ima oko 110-120 grama.

„Teško je zaključiti koji sastojci su odgovorni za ovaj efekat kod belog voća i povrća. Znamo da su jabuke i kruške bogate vlaknima i flavonoidima, ali može biti i drugih objašnjenja“, obrazlaže dr Linda Aud Grip, vodeći istraživač ove studije, te ukazuje na neophodnost dodatnih istraživanja.

I ranije studije su pokazale da pojačan unos voća i povrća preventivno deluje na kardiovaskularne bolesti. Međutim, ovo je prvi put da su naučnici dokazali da različito voće i povrće ima različite efekte, a model podele prema bojama se pokazao veoma uspešnim.

SVO VOĆE I POVRĆE JE ZDRAVO!

Srpski stručnjaci upozoravaju da ova studija ne treba ohrabri ljude da jedu samo „belo“ voće i povrće, te da zanemare plodove čija je unutrašnjost drugih boja. Premda ih ova studija nije dovela u vezu sa smanjenim rizikom od šloga, „jarke“ voćke i povrćke i te kako su neophodne za optimalnu dijetu i opšte zdravlje, a njihov višestruki pozitivan uticaj je dokazan brojnim studijama, ukazuje dr Tamara Stojmenović iz Centra sportske medicine „Vita Maksima“.

Kod voća i povrća, naime, postoji generalno prihvaćeno „pravilo boja“, po kojem su plodovi sa bogatijim, intenzivnijim bojama (zelena, žuta, crvena, ljubičasta), osetno bogatiji antioksidansima i drugim korisnim supstancama, poput likopena, beta-karotena itd.

Izvor: bol.rs

Izdvojeni tekstovi

  • O ishrani...

    Ishrana, odnosno nutricija se tumači kao nauka o organskim procesima pomoću kojih organizam prisvaja i koristi hranu i tečnosti za normalno funkcionisanje, rast i održavanje, kao i održavanje ravnoteže između zdravlja i bolesti.

    Continue reading →

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!