5.04.18 IZVOR ESENCIJALNIH AMINOKISELINA U VEGANSKOJ ISHRANI

Proteini su osnovna gradivna materija svih živih ćelija: mišića, kože, kose, noktiju, ćelija krvi, jednom rečju, sva telesna tkiva sastavljena su od proteina. Oni su nezamenljiv materijal koji omogućava rast, regeneraciju, i razvoj tkiva, pa se zato nazivaju gradivnim materijalima. Igraju veliku ulogu u stvaranju zaštitnih materija imunog sistema koji štiti organizam od raznih oboljenja. Poznata je i njihova uloga u prenošenju vode u organizmu, a takođe su i izvor energije. Jedan gram proteina daje količinu energije od 4,1 kalorije.

Proteini su građeni od lanaca aminokiselina. U prirodi se nalazi 20-25 aminokiselina, a u molekulu proteina 200 aminokiselina, što znači da se lanci aminokiselina ponavljaju više puta. Vrednost proteina koje se nalaze u namirnicama biljnog i životinjskog porekla procenjuje se na osnovu aminokiselinskog sastava. Postoje aminokiseline koje se sintetišu u organizmu i nije ih potrebno unositi hranom i nazivamo ih neesencijalnim aminokiselinama. Međutim, izvestan broj aminokiselina, naš organizam nije u mogućnosti da sintetiše, pa ih je stoga neophodno uzimati putem hrane. Njih nazivamo esencijalnim ili bitnim aminokiselinama i moraju se unositi putem hrane. Postoje još i uslovno esencijalne aminoliseline, one su organizmu potrebne samo u određenim okolnostima, kad ih organizam ne sintetiše u dovoljnoj količini.

Iako vlada mišljenje da veganski način ishrane ne može da nadomesti sve esencijalne aminokiseline koje se nalaze u mesu, jajima, mleku i mlečnim proizvodima to naravno nije tačno. Sve esencijalne aminokiseline se mogu naći i u hrani biljnog porekla, samo je potrebno da ishrana bude raznovrsna i dobro isplanirana. Upravo iz tog razloga vam predstavljamo biljne izvore esencijalnih aminokiselina. Naravno, da su ove namirnice poželjne ne samo u ishrani vegana već i kod osoba koje u svojoj ishrani imaju i namirnice životinjskog porekla.

Esencijalne aminokiseline, njihova uloga i hrana bogata njima

Leucin

Leucin podstiče rast i povećanje mišićne mase. Nivo šećera u krvi se pravilno reguliše pomoću ove aminokiseline. Hrana koja je bogata lizinom je: pirinač, mahunarke, banane, jabuke, borovnice, masline, suvo grožđe i seme susama.

Izoleucin

Ova aminokiselina predstavlja izolovan oblik leucina i ima slična svojstva i funkciju kao on. Pomaže proizvodnju energije u organizmu i učestvuje u produkciji hemoglobina i razvoju mišića, naročito kod dece. Ovom aminokiselinom bogati su bademi, zob, sočivo, pasulj, kupus, kinoa, seme konoplje, suncokreta i susama, brusnice, jabuke i kivi.

Lizin

Regulacija metabolizma masti i održavanje optimalanog nivoa holesterola u krvi je u kontroli lizina kao esencijalne aminokiseline. Jačanje kostiju je posledica dobre apsorpcije kalcijuma za koju je zaslužna ova aminokiselina. Osteoporoza, mučnina, depresiju i umor. Pasulj je najbolji izvor lizina. Pored pasulja ima ga i u sočivu, leblebijama, soji, peršunu, bademima, algi spirulini i avokadu.

Metionin

Spada u takozvane tioaminske aminokiseline, koje u svom sastavu imaju sumpor, zbog čega je metionin neophodan za izgradnju hrskavice. Ljudi koji ne unose dovoljno metionina imaju problema sa zarastanjem rana. Artritis je takođe oboljenje koje se može javiti kao posledica nedostatka metionina. Ova esencijalna aminokiselina učestvuje u razvoju mišića i pomaže produkciju kreatina. On je neophodan za optimalan nivo energije u ćelijama. U biljke koje obiluju metioninom spadaju suncokret, seme konoplje, brazilski orah, ovas, pšenica, alge, mahunarke, integralni pirinač, crni luk i kakao.

Fenilalanin

Fenilalanin je jako bitan za stimulaciju funkcije mozga i održavnje zdravlja štitne žlezde. Nedostatak fenilalanina uzrokuje slab apetit, pad energije, depresiju, slabljenje memorije. Namirnice bogate fenilalaninom su: bobićasto voće, integralni piranač, avokado, kikiriki, bademi, masline, grožđe, smokve i lisnato povrće.

Treonin

Imunološki sistem, rad srca i jetre, centralni nervni sistem, vezivno tkivo i zglobovi svoju funkciju uspešno obavljaju uz pomoć esencijalne aminokiseline treonin. Ove aminokiseline neophodne su za zdravlje kože, zdravlje kostiju, zdravlje kose i zdravlje noktiju. Sprečava nagomilavanje masnoća u jetri. Najbolji biljni izvori tireonina jesu spirulina i potočarka (bolji čak i od mesa). Ima ga i zeleno lisnato povrće, bundeva, suncokret, pšenica, suvo grožđe, susam i smokve.

Triptofan

Triptofan je aminokiselina odgovorna za opuštanje i od ključnog je značaja za zdravlje nervnog sistema, funkcionisanje neurotransmitera i dobar san. Ova kiselina je takođe odgovorna za produkciju serotonina (hormona sreće). Jedite što više ovas, banane, narandže, jabuke, slatki krompir, peršun, pasulj, celer, smokve, pečurke, paprike, šargarepu i crni luk kako biste se osećali relaksirano.

Valin

Ima važnu ulogu u razvoju, regeneraciji i izdržljivosti mišića. Izvor valina nalazi se u pasulju, spanaću, brokolama, susamu, borovnicama, ribizlama, narandžama i kajsijama.

Histidin

Učestvuje u transportu neurotransmitera u mozgu i održava zdravlje mišićnih ćelija. Podstiče detoksikaciju tela, odgovoran je za produkciju crvenih i belih krvnih zrnaca, neophodnih za opšte zdravlje i jak imunitet. Nedostatak histidina uzrokuje artritis. Dobri biljni izvori jesu integralni pirinač, pšenica, raž, heljda, mahunarke, alge, dinja, krompir, kupus i kukuruz.

Zaključak

Za čovekovo zdravlje je veoma važno da u ishrani, esencijalne aminokiseline unose kroz proteine. Namirnice bogate proteinima mogu biti životinjskog i biljnog porekla. Prvu grupu čine meso, piletina, riba, jaja, mleko i mlečni proizvodi. Dok su najbolji izvori biljnih proteina žitarice, mahunarke, koštunjavo voće i semenke. Nijedna biljna namirnica ne sadrži sve esencijalne aminokiseline. Ali pravilnim kombinovanjem namirnica mogu se zadovoljiti potrebe za ovim važnim supstancama. Zahvaljujući njima, organizam će se istovremeno snabdeti i korisnim nutrijentima. Obiluju vitaminima, mineralima, vlaknima i drugim fitonutrijentima koji doprinose očuvanju zdravlja.

Izvor: www.stetoskop.info

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!