29.05.17 Ishrana bogata voćem i povrćem snižava visok krvni pritisak

Brojne studije izdvajaju voće i povrće kao moguće sredstvo za snižavanje visokog krvnog pritiska. Studija nazvana DASH (dijetetski načini zaustavljanja hipertenzije), pokazala je da je ishrana bogata voćem i povrćem u mnogim slučajevima podjednako efikasna u snižavanju krvnog pritiska kao i lekovi.

Tokom eksperimenta koji je trajao 11 nedelja, 459 osoba(od kojih je 133 imalo povišen krvni pritisak) jelo je četiri do pet porcija voća i povrća dnevno, dok je ostatak njihove ishrane bio siromašan mastima, a bogat integralnim žitaricama. Za samo dve nedelje, osobe sa visokim krvnim pritiskom snizile su svoje vrednosti pritiska za, u proseku, 11,4 (sistolni) i 5,5 (dijastolni). Sličan efekat izazivaju lekovi u terapiji blage hipertenzije, prema autorima ove studije. Oni procenjuju da bi pridržavanje ishrane siromašne mastima a bogate voćem i povrćem, moglo da snizi mogućnost koronarne bolesti srca za oko 15% a moždanog udara za oko 27%. Tokom spomenutog eksperimenta, osobe sa normalnim vrednostima pritiska takođe su zapazile blagi pad krvnog pritiska, što je navelo naučnike na zaključak da se ovaj način takođe može koristiti i u prevenciji hipertenzije.

Veliki broj naučnih radova podržava teoriju prevencije hipertenzije pomoću ishrane. Jedna studija Alberta Ašerija, naučnika sa Harvarda, koja je pratila navike u ishrani skoro 42000 medicinskih sestara, pokazala je da su žene koje su jele najveću količinu voća i povrća imale manje izgleda za dobijanje hipertenzije. Namirnice koje su najbolje štitile od visokog pritiska bile su: jabuke, pomorandže, šljive, grožđe, šargarepe, lucerka, pečurke, svež spanać i celer. A naučni radovi stalno pokazuju da vegeterijanci generalno imaju niži pritisak nego osobe koje jedu meso.

Moguće objašnjenje antihipertenzivnog dejstva voća i povrća predstavlja prisustvo antioksidanata u ovim namirnicama. Oni zaobilaznim putem povećavaju količinu prostaciklina u krvi, supstance slične hormonu, koja širi krvne sudove i snižava pritisak. Još jedan razlog povoljnog dejstva voća i povrća na krvni pritisak možda se krije u vitaminu C.

Izvor: “Vaše Čudesno srce”- Jean Carper

Izdvojeni tekstovi

  • Principi Hrono - ishrane

    Idealno vreme za unos namirnica koje lako i brzo daju energiju i lako se
    skladište i otpuštaju, je upravo ujutru. To su ugljeni hidrati (hleb, razne cerealije i masti životinjskog porekla – maslac, kajmak, sir itd).

    Continue reading →

  • Izvori mladosti

    Svako ljudsko telo je predodređeno je da živi 120-130 godina. Proces koji nazivamo starenjem je u stvari u najvećem broju slučajeva jednostavno prisustvo bolesti…

    Continue reading →

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!