20.10.13 Gubljenje kilograma - Reklame i pomodarstvo

Kad je uspeh iluzija

Reklama je neodoljiva. “IZGUBITE 5 KILOGRAMA ZA DESET DANA – s novom naučno potvrđenom formulom!” Osobe koje se trude, koje su obeshrabrene i imaju prekomernu težinu, hvataju se za još jednu slamku. Moraju verovati.

Da li je važno kako se gubi na težini?

Većina onih koji gube na težini veruju da gube masnoće, a uglavnom gube vodu, mišiće i druga vitalna tkiva. Ljudi teže za sigurnom dijetnom pilulom, ali dosad je ovaj put bio sve drugo nego siguran. Rezultati su nedosledni i u većini slučajeva razočaravajući.

Mnoge dijete uključuju diuretike (pilule za izlučivanje tečnosti). Budući da se telo sastoji od 70% vode, takve pilule srazmerno lako uklone nekoliko kilograma vode. Na vagi to izgleda dobro – za nekoliko dana. Ali telo postupno uspostavlja ravnotežu nadomeštanjem vode i više nema gubljenja težine.

Prekomerna doza belančevina u suštini će postići istu stvar. Jetra pretvara višak belančevina u ureu u krvi koja prisiljava bubrege da iz organizma izbace vodu. Potrebno je mnogo više vode da se izluče produkti preteranog metabolizma belančevina nego za rastvaranje produkata
bilo ugljenog hidrata bilo masnoća.

Neke dijete za brzo mršavlje nje zasnivaju se na činjenici da unos velike količine belančevina za vrlo krako vreme dovodi do spektakularnog gubitka kilograma. Međutim, to je opasno. Zbog toga takve dijete obično nadzire lekar i ograničene su na kratka razdoblja, obično oko dve sedmice. Vaga pokazuje niže brojke, ali većina izgubljene težine vraća se za kratko vreme, kad organizam nadomesti izgubljenu vodu.

Koje druge probleme mogu izazvati takve dijete?

Mnoge brze dijete smanjuju unos od 1800 do 2500 kalorija na manje od 500 kalorija dnevno. Neke od ovih dijeta izgladnjivanja mogu se spustiti čak do 300 kalorija dnevnog unosa. Telo ovaj dramatični pad u kalorijama pogrešno čita kao akutno izgladnjivanje pa u nastojanju da zaštiti važnija tkiva zapravo počinje variti svoje vlastite belančevine (obično u obliku mišića). Pomna ispitivanja su pokazala da kod ovih dijeta do mršavljenja može doći zbog gubitka ne samo masnog tkiva, nego i mišićnog.

Zato pazite! Kad, na primer, mislite da gubite 6 kilograma masnoće, vi zapravo možete izgubiti 2 kilograma masnoće, pola kilograma proteinskog tkiva (mišića) i 3,5 litre vode. Ako smatrate da morate nastaviti sa dijetom, nastojte uzeti dovoljno kalorija iz belančevina i ugljenih hidrata da sprečite gubitak mišićnog tkiva. Za prosečnu osobu ovo znači najmanje 200 kalorija belančevina i najmanje 600 kalorija ugljenih hidrata dnevno.

Možemo li takvom postupnom dijetom stvarno gubiti na težini?

Osobe osrednje prekomerne težine obično gube pola do jednog kilograma sedmično kod dobro uravnotežene dijete. Ozbiljno gojazne osobe mogu izgubiti i nešto više. Spori, stalni
gubitak na težini ima mnoge prednosti u odnosu na radikalne dijete: on ne dovodi organizam u stanje gladovanja; ređa su i razdoblja popuštanja i neuspeha; lakše se izlazi na kraj sa glađu; imamo dobre izglede da ćemo smršati zbog gubitka masnoća.

Ali možda je najvažnija korist od sporijeg mršavljenja što daje vremena za uspostavljanje novih i zdravijih navika u ishrani. Osoba mora razviti bolji, zdraviji način života kako bi gubitak na težini bio trajne prirode.

Silno želim da smršam. Zar ne bi brzi gubitak težine bio bolji od nikakvog?

Stalno gubljenje i dobijanje na težini jedna je od najštetnijih usluga koju možete učiniti svom telu. Činjenica je da bi ostajanje na prekomernoj težini bilo manje štetno po zdravlje od ovog jo-jo efekta.

Ponavljano gubljenje na težini putem brzih dijeta, nakon čega sledi povratak težine, postupno iscrpljuje mišićno tkivo, a nastaje masno. A budući da masnoća sagoreva u mišićnom tkivu, vama će biti sve teže gubiti na težini.

Još su veći problem psihičke posledice. Godinama doživljavati neuspehe i poniženja stvara emocionalne ožiljke koji često ostaju za čitav život. Ljudi koje zavodi čarolija brzog gubitka težine isprva gube kilograme, ali na kraju gotovo uvek završavaju s većom težinom nego
pre.

To ne umanjuje činjenicu da su osobe sa prekomernom težinom izložene većem riziku po zdravlje. Češće oboljevaju od srčanih bolesti, visokog krvnog pritiska, šećerne bolesti, bolesti žučnog mehura i raka od ljudi normalne težine. I pre umiru.

Nemojte postati rob vage svakodnevno proveravajući neposredne rezultate za probleme koji su se godinama razvijali. Počnite sa zdravstvenim programom. I budite strpljivi. Upornost se isplati. Iluzija će izbledeti, ali će nagrada biti solidna i trajna.

Primena

Sumnjive su dijete koje obećavaju brzo mršavljenje. Uveravaju vas da ćete izgubiti na težini, ali one često nemaju trajnih rezultata. Ljudi sa prekomernom težinom mogu obično izgubiti pola do jedan kilogram sedmično ako poštuju uravnoteženi program zdrave ishrane i vežbanja. To je mudar način za smanjenje (i održavanje) težine.

Pogrešan način mršavljenja

U ovom poglavlju se navode tri pogrešna načina mršavljenja.

Pogledajte ih:

  • Diuretici (pilule za izlučivanje tečnosti)
  • Povećani unos belančevina
  • Dijete izgladnjivanja

Pravilan način mršavljenja

Prelaskom na optimalnu ishranu uz redovno hodanje, možete izgubiti pola do jednog kilograma sedmično. Možda time nećete smršati pre leta, ali je to razuman i zdrav pristup dugoročnom rešavanju suvišnih kilograma.

Kako pomažu biljna vlakna?

Jedna od brojnih vrlina vlakana jeste što deluju kao sigurnosni mehanizam protiv prejedanja. Ona vam pomažu da osetite sitost pre nego što ćete uzeti previše kalorija. Hrani bez vlakana nedostaje ovaj automatski zatvarač. Kad osetite da ste siti, već ste pojeli kalorija za petoročlanu porodicu. Snaga volje je jedina prepreka koja stoji između vas i gojaznosti – a svi znamo koliko je to delotvorno.

Hrana siromašna vlaknima

Svim namirnicama životinjskog porekla nedostaju vlakna. Tu ubrajamo meso, mleko, jaja i sir.
Osim toga, proizvođači hrane mlevenjem odstranjuju vlakna iz mnogih namirnica koje ih inače imaju. U ovu kategoriju spadaju šećer, belo brašno, ulja i većina pakovane hrane.

Dobar primer je kukuruzno ulje. Za jednu čajnu kašičicu ulja potrebno je 14 klipova kukuruza. Zamislite da pokušate odjednom pojesti 14 klipova kukuruza. Nemoguće! Ali, lako je sesti i pojesti nekoliko čajnih kašičica ulja u začinjenoj salati i prženoj hrani.

Šta možete učiniti?

Voće, povrće, integralne žitarice i mahunarke bogate su vlaknima. Jedite ih izobilno. Bićete siti davno pre nego što biste se mogli udebljati.

Izvor: “Moć zdravlja”, Dr Hans Dil, Dr Elen Ludington

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!