16.04.19 DA LI JE ZDRAVO POSTITI?

Prestajete li jesti na odredjeno vreme iz religioznih ili zdravstvenih razloga, telu pružate priliku za regeneraciju, no, taj postupak ne bi trebalo izvoditi bez saveta i nadzora stručnjaka. Odricanje od nekih jela je odličan način da se izbace toksini, medjutim, da bi bilo delotvorno, treba ga pravilno izvoditi.

Hronično trovanje organizma

Cilj posta je stvaranje uslova za zdravstveni oporavak uravnoteženom ishranom i izbacivanjem toksina. Za zagovornike takve „prirodne higijene“ sve bolesti imaju isti uzrok – trovanje organizma, tj. toksemiju. Kad toga ne bi bilo, nestale bi i sve druge tegobe. Uzme li toksemija maha, telo gubi sposobnost samoozdravljenja i tek mu uspostavljanje prirodne ravnoteže vraća mogućnost oporavka.

Uloga apstinencije

Životinje instinktivno znaju kad je vreme za suzdržavanje od uzimanja hrane ne bi li odmorile organizam. Među ljudima je post prisutan od davnina, u religijama, ritualima čišćenja i medicinskoj praksi. Tek je s potrošačkim bumom u jednom delu sveta većina tih običaja pala u zaborav. Prema nekim teorijama, suzdržavanjem od jela telo se oslobađa bolesnih tkiva, posledice neumerene ishrane i nagomilanih štetnih materija. Budući da se hranimo neprekidno i loše, organizam najveći deo energije troši na probavu i ne ostaje mu dovoljno za eliminisanje toksina.

Šta se događa u telu?

Prestane li primati hranu, organizam je primoran snabdevati se iz rezervi koje je blagovremeno pripremio. U tom prirodnom procesu, zvanom autoliza (samoprobava), prvo će posegnuti za glikogenom, derivatom glukoze, koji se skladišti u jetri. Čim potroši prvu zalihu, „napada“ masne naslage, a zatim i bolesna tkiva (ciste, tumore i apcese). Dostigne li apstinencija kritičnu tačku, na redu su poslednje rezerve: nervni centri i vitalni organi. Prema nalazima zvanične medicine, čim potroši rezerve glukoze organizam „kreće“ na mišiće jer tako najlakše dolazi do proteina koje koristi kao energiju.

Samo pod nadzorom stručnjaka

Malo je onih kojima nije dopuštena terapija gladovanjem, ali samo pod uslovom da je ne sprovode sami već pod nadzorom stručnjaka. Izgladnjivanje bez pravila i kontrole za organizam može biti ne samo štetno već i opasno. Želi li neko isprobati takav postupak, treba savet lekara. Izrazito neuhranjenim i mršavim osobama se gladovanje ne preporučuje, kao niti osobama koje piju lekove, imaju presadjene organe ili teške bolesti srca, jetre ili bubrega. Podrazumeva se da o apstiniranju neće razmišljati trudnice i dojilje takođe.

Jedan dan bez hrane

Ima lekara koji smatraju da je gladovanje jednom nedeljno, najčešće sredom ili petkom, korisno, ukoliko je osoba dobrog zdravstvenog stanja. Jednodnevni post godi, posebno poštuju li se osnovna pravila. Može se piti samo čista voda, a u danu za detoksikaciju isceđeni sokovi od povrća i voća. Veče ranije treba jesti samo sirovo povrće i voće da bi se digestivni sistem pripremio.

Posti li se samo jedan dan, sve tegobe vezane za prazan želudac su slabost, nervoza i nedostatak koncentracije. Najbolje je odabrati dan neopterećen poslom i obavezama. Povratak iz tako kratke apstinencije nije težak, u sutrašnjem danu se jede uobičajeno, kao i ranije, ali bez preterivanja. Poželjna je i jednodnevna vegetarijanska dijeta, po mogućnosti sa sirovim namirnicama.

Prednosti

Izvodi li se pravilno, post telu donosi značajne prednosti, a najvažnija je pražnjenje i detoksikacija creva te se tako digestivni organi mogu odmoriti. Ubrzava se topljenje masnih naslaga i obnavljaju se ćelije i tkiva.

Post kao terapija

Postiti tri dana mesečno i sedam dana uzastopno dva puta godišnje, bili bi prvi koraci terapijskog „gladovanja“ koje pomaže telu u oslobadjanju od otrova i samoizlečenju. No, ne postite na svoju ruku duže od jednog dana. Rizik je visok, a posledice mogu biti kobne.

Prva tri dana unosi samo tečnost, voda, sok od grejpfruta, sokovi od limuna ili cedjeni od povrća. Za osmodnevni terapijski post vrede sledeća pravila:

  • odaberite mirnih osam dana kada nemate puno posla (i pod uslovom da posao nije izvor stresa i briga)
  • pripremite se psihološki i počnite tek kad osetite da ste spremni
  • u prva tri dana posta količinu hrane smanjite postupno. Sa čvrste pređite na tekuću (ceđeni sokovi), sve do supe od povrća u kasnijim satima
  • na redu su dva dana potpunog suzdržavanja u kojima se pije samo voda
  • u posljednja tri dana vratite se sa tekuće na čvrstu hranu
  • kad se post završi, dva dana jedite samo sirove namirnice (sezonsko voće i povrće). Ukoliko vam je glad neizdrživa, uzmite jednu ili dve jabuke.

Izvor: dijeta.co

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!