24.04.18 DA LI JE ZDRAVO JESTI KIKIRIKI - NUTRITIVNA VREDNOST I KALORIJE

Kikiriki je vrlo kalorična namirnica, ali je jako kvalitetna i zdrava. Stoga jedite kikiriki često, ali u umerenim količinama (šaka oljuštenog kikirikija ili 30-50 grama).

Kikiriki je izuzetno bogat mnogim esencijalnim nutrijentima: proteinima, kvalitetnim mastima, mineralima i vitaminima. 100 grama kikirikija ima oko 570 kalorija. U tih 100 grama ima oko 26 grama proteina, što je u odnosu na ostale orašaste plodove veća količina od ostalih. Kao i svo orašasto voće, kikiriki je cenjen zbog svojih masnoća, čega na 100 grama ima oko 49 grama. Pola od ukupnih masti su monozasićene (24 – 25 grama), a polinezasićenih masti ima oko 15 grama. Obe grupe masti su jako bitne za organizam i zdravlje, a monozasićene su najkvalitenije koje se nalaze u hrani. Kikiriki ne sadrži holesterol. Ugljenih hidrata ima oko 16 grama, te je savršena varijanta večernje grickalice.

Kikiriki je bogat kalijumom, magnezijumom, fosforom, kalcijumom, bakrom i natrijumom. Sve su to minerali, i esencijalni su za organizam, jer su sastavni deo elektrolita. Elektroliti imaju ulogu u regulaciji tečnosti organizma i krvi, te igraju veliku ulogu u funkciji mišića i nervnog sistema. Maratonci i atlete koji se izlažu velikim kardio treninzima gube puno tečnosti, a sa tečnošću gube i elektrolite. Kikiriki je super namirnica za dopunjavanje zaliha izgubljenih minerala. Sadrži gvožđe i cink, koji su kod većine voća deficitarni.
Od vitamina, kikiriki je bogat niacinom (vitamin B3), folatima, te vitaminom E. Zbog vrednosti folata preporučuje se i trudnicama.

Usoljeni kikiriki ipak treba izbegavati zbog prevelike količine soli koja nije povoljna za bubrege.

UTICAJ NA ZDRAVLJE

Kikiriki sam po sebi je vrlo kalorijski bogata namirnica, te je bogata nutrijentima koji potpomažu optimalno zdravlje i daju esencijalne mikronutrijente organizmu. Istraživanja su pokazala koliko imaju pozitivnu ulogu na kompletno kardiovaskularno zdravlje i zdravlje samog srca. Monozasićene kiseline (oleinska kiselina kikirikija) sprečavaju podizanje lošeg nivoa holesterola (LDL), a podižu nivo dobrog (HDL) holesterola. Nesoljeni kikiriki poboljšava nivo glukoze u krvi, posebno kod dijabetičara sa tipom dva, poboljšava nivo triglicerida, a odličan je i za kontrolu tjelesne težine jer smanjuje apetit. Ovo je još jedna odlika orašastog voća i dokaz koliko kikiriki ima zajedničkih nutritivnih osobina sa navedenima.

Ne samo da su istraživanja pokazala koristi zdravih masnoća kikirikija, nego su dokazala prisutnost mnogih antioksidanasa. Za jednog pripadnika mahunarki, fascinantna je količina i kvalitet antioksidanasa, koji se može porediti i sa pojedinim vrstama voća.

Dvadeset godina prikupljanja podataka o dejstvu ove namirnice na opšte zdravlje našeg tela je pokazalo da žene koje sedmično konzumiraju najmanje šaku kikirikija ili 2-3 kašike kikiriki maslaca imaju dokazano umanjen rizik od pojavljivanja žučnog kamenca.

Konzumacija kikirikija umanjuje i mogućnost dobijanja neželjenog viška kilograma. Iako je vrlo kaloričan i koristan za kardiovaskularno zdravlje, mnoge osobe ga izbegavaju jer se boje dobijanja neželjenih kilograma. Studije su, ustvari, pokazale da osobe koje jedu dva puta sedmično kikiriki ili drugo orašasto voće imaju znatno manji rizik od debljanja od onih koji ga nikako ne jedu. Zbog toga ne dopustite da vas ovako zabrinjavajuća mišljenja spreče u uživanju svih orašastih plodova i kikirikija.

ALERGIJA NA KIKIRIKI

Alergija na kikiriki je jedna od najčešćih alergija na hranu. U većini slučajeva pojavljuje se kod dece. Posledice alergije na kikiriki mogu biti vrlo opasne i u krajnjem slučaju fatalne. Alergijska reakcija koja se javlja zove se anafilaksija i veoma je rapidna, te reakcija preventive treba da bude vrlo brza.

Preporučuje se roditeljima da uvek uz sebe imaju samo-ubrizgavajuće lekove, koji imaju instant dejstvo u ovakvim slučajevima. Zbog toga se preporučuje deci i odraslima koji pate od alergije na kikiriki potpuno izbegavanje ove namirnice i svih proizvoda sa mogućim sadržajem kikirikija.

Čitanje etiketa sastava proizvoda je obavezno u ovakvim slučajevima, jer čak i tragovi kikirikija mogu uzrokovati alergiju.

U zadnjih deset godina studije i statistički podaci su pokazali da se broj dece sa problemom alergije na kikiriki uvećao za čak tri puta i to najviše na prostorima Amerike. Zbog toga su školski sistemi uoštrili mere pregleda inventure hrane i svega što deca unose u školu. Alergija na kikiriki ima dugoročnu tendeciju, ali u 20% slučajeva deca je nadrastu i postanu imuna i s vremenom počnu konzumirati kikiriki.

KUPOVINA I ČUVANJE

Za razliku od ostalih orašastih plodova u prodaji, kikiriki u ljusci, ima dosta pristupačnu cenu. U prodaji je dostupan tokom cele godine. Ako kupujete pakovani kikiriki u ljusci obratite pažnju na utisnute rokove trajnosti.

Za kupovinu kikirikija na vagu, pobrinite se da uzimate u supermarketima gde je promet dobar i gde se dobro čuva u zatvorenim i osiguranim posudama. Na taj način povećavate mogućnost uzimanja što svežije namirnice. Proverite da li ima ikakvih tragova oštećenja od strane insekata ili tragova vlage.

Kikiriki ima karakterističnu aromu, pa mirisom isto možete donekle da utvrdite njegovu svežinu i nivo ustajalosti ili kvarnosti.

Njegov rok trajnosti može biti dosta dug, ako se propisno čuva. Sam jestivi deo je već zaštićen svojom ljuskom. Kikiriki u ljusci ne zahteva mnogo uslova da bi se sačuvao svež, osim tamnog i suvog mesta, te sobne temperature.

Kako je namirnica masna, ne sme se čuvati u toplijim prostorijama jer je sklona užeglosti.

Usoljeni ili ne usoljeni, pečeni u ulju, te suvo pečeni, marinirani raznim začinima… Sve su to vrste koje se još mogu naći u prodaji i najčešće dolaze u pakovanjima. Na vagu od svih nabrojenih možete uzeti klasično usoljen i pečen u ulju.

Kikiriki je kao i svaki drugi orašasti plod jako kaloričan i kao takvog, potrebno ga je umereno konzumirati. Ako ste jedan od onih koji vole da jedu uz televiziju ili druženje, onda je kikiriki u ljusci savršena zdrava varijanta grickalice za vas.

Kako zahteva da se ljušti i jede polako, nikako ga ne možete pojesti u velikim količinama. Vaše telo će posle pola sata grickanja i ljuštenja kikirikija ubrzo osetiti sitost i nećete doći u situaciju da se prejedete.

Na taj način ste uživali uz hranu i razgovor ili dobar film. Ne samo to, nego ste odabrali vrlo zdravu grickalicu, što znači da nema sutrašnjeg kajanja od neumereno pojedenih količina čipsa ili drugih slatkiša.

Nutrijent Merna jedinica Količina
Energetska vrednost kcal 567
Ukupno proteina g 25,80
Ukupno ugljenih hidrata g 16,13
Ukupno masti g 49,24
– od toga: zasićene masne kiseline g 6,279
Dijetalna vlakna g 8,5
Holesterol mg 0
Voda g 6,5
Aminokiselina triptofan g 0,250
Aminokiselina treonin g 0,883
Aminokiselina izoleucin g 0,907
Aminokiselina leucin g 1,672
Aminokiselina lizin g 0,926
Aminokiselina metionin g 0,317
Aminokiselina cistin g 0,331
Aminokiselina fenilalanin g 1,337
Aminokiselina tirozin g 1,049
Aminokiselina valin g 1,082
Aminokiselina arginin g 3,085
Aminokiselina histidin g 0,652
Aminokiselina alanin g 1,025
Asparaginska kiselina g 3,146
Glutaminska kiselina g 5,390
Aminokiselina glicin g 1,554
Aminokiselina prolin g 1,138
Aminokiselina serin g 1,271
Ukupno šećera g 4,72
Mononezasićene masne kiseline g 24,426
Polinezasićene masne kiseline g 15,558
Vitamin A IU 0
Vitamin B1 (Tiamin) mg 0,640
Vitamin B2 (Riboflavin) mg 0,135
Vitamin B3 (Niacin) mg 12,066
Vitamin B6 (Piridoksin) mg 0,348
Vitamin B12 (Kobalamin) mcg 0
Folati mcg 240
Vitamin B5 (Pantotenska kiselina) mg 1,767
Vitamin C mg 0
Vitamin D IU 0
Vitamin E IU 8,33
Vitamin K mcg 0
Kalcijum (Ca) mg 92
Gvožđe (Fe) mg 4,58
Magnezijum (Mg) mg 168
Fosfor (P) mg 376
Kalijum (K) mg 705
Natrijum (Na) mg 18
Cink (Zn) mg 3,27
Bakar (Cu) mg 1,144
Mangan (Mn) mg 1,934
Selen (Se) mcg 7,2

Vrednosti navedene u tabeli odnose se na količinu od 100 grama namirnice.

Navedene vrednosti su generičke, za sve tipove kikirkija bez obzira na područje uzgoja i klime.

Izvor: www.tablicakalorija.com

Izdvojeni tekstovi

  • O ishrani...

    Ishrana, odnosno nutricija se tumači kao nauka o organskim procesima pomoću kojih organizam prisvaja i koristi hranu i tečnosti za normalno funkcionisanje, rast i održavanje, kao i održavanje ravnoteže između zdravlja i bolesti.

    Continue reading →

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!