28.03.18 DA LI JE ZDRAVIJE BITI VEGAN?

U poslednje vreme vodi se prava bitka, koja je često potpuno neosnovana, izmedju vegana i onih koji jedu meso i namirnice životinjskog porekla. Dok vegani tvrde da su meso i namirnice životinjskog porekla osnovni uzrok svih bolesti i da je veganska ishrana jedini zdravi način ishrane oni koji jedu meso tvrde da nema snage i energije bez unosa namirnica životinjskog porekla. Odgovor na pitanje da li je bolje biti vegan ili mesojed je vrlo kompleksan i zahteva mnogo dublju analizu od praznih priča po medijima i društvenim mrežama, mi ćemo pokušati da vam bar malo pomognemo u pronalaženju odgovora na ovo pitanje.

Ko se ubraja u vegane?

Veganska ishrana podrazumeva potpuno izbacivanje svih namirnica životinjskog porekla meso, ribu, morske plodove, jaja, mleko i mlečne proizvode, med. Za razliku od vegana vegetarijanci u svojoj ishrani nemaju samo meso dok je dozvoljen unos jaja, mleka i mlečnih proizvoda, meda…

Ishrana vegana je u potpunosti orijentisana na žitaricama, mahunarkama, voću i povrću.

Najčešće osobe prelaze na vegansku ishranu iz etičkih razloga, iz ljubavi prema životinjama, oni pored toga što ne jedu namirnice životinjskog porekla ne nose ni stvari od krzna, vune, kostiju, kože, korala, bisera niti bilo kojih drugih materijala životinjskog porekla. Mnogi vegani takođe izbegavaju proizvode testirane na životinjama.

Drugima je osnovni razlog prelaska na vegansku ishranu briga za zdravlje ili preporuka lekara. Dok se u treću grupu ubrajaju osobe koje su postali vegani iz čistog pomodarstva. Kao što je to slučaj sa mnogim glumcima, pevačima, zvezdama iz šou biznisa pa i sportistima. Međutim, takvi se najčešće vrlo brzo vrate na prethodni način ishrane koji uključuje namirnice životinjskog porekla.

Problemi kod ishrane bogate namirnicama životinjskog porekla

Ljudi koji jedu meso imaju veći nivo holesterola, jer je holesterol prisutan samo u hrani životinjskog porekla, uključujući meso, jaja i mlečne proizvode. Visok nivo holesterola povećava šanse za razvoj srčanih bolesti. Ishrana čija je osnova meso i mesni proizvodi, prema mnogim istraživanjima, takođe može povećati i rizik od razvoja određenih karcinoma, kao što je rak debelog creva, kao i pojave kamena u bubregu i žučnoj kesi.

Problemi u veganskoj ishrani

Nije svaka veganska ishrana zdrava, mnogi misle da su problem rešili time što su iz svoje ishrane izbacili namirnice životinjskog porekla a pritom nastavljaju da jedu pomfrit, hranu punu zasićenim mastima, slatkiše… Nezdrava ishrana dovodi do problema bez obzira da li sadrži ili ne sadrži meso.

Prvi problem sa kojim se suočavaju vegani je kako nadoknaditi dovoljno količinu proteina naročito esencijalnim amino kiselinama koje se u većim količinama nalaze u namirnicama životinjskog porekla. Takođe problem često predstavlja i nedostatak vitamina B-12 i D vitamina kao i kalcijuma i gvožđa. Ovaj problem se rešava dobro isplaniranom raznovrsnom ishranom. U nekim od narednih tekstova ćemo se pozabaviti veganskim namirnicama koje sadrže kompletne proteine, kao i namirnice bogate vitaminima i mineralima na koje vegani trebaju posebno da obrate pažnju. Samim tim priče o tome da veganska ishrana ne može nadoknaditi sve potrebne nutrijente postaje potpuno neosnovana.

Da li duže žive vegani ili ljudi koji jedu meso

Izveštaj koji je 2003 objavljen u “American Journal of Clinical Nutrition” je analizirao šest različitih studija koje su pokušavale ustanoviti da li vegani i vegetarijanci žive duže. Izveštaj je pokazao da ishrana siromašna mesom snižava rizik od smrti i samim tim povećava životni vek. Tačnije, istraživanje je pokazalo da redukcija unosa mesa može povećati životni vek za 3,6 godina. Isto istraživanje je pokazalo da je životni vek stanovnika područja u kojima je ishrana bazirana na povrću i voću u veoma visokom procentu preko 70 godina.

Međutim, mnogi naučnici smatraju da razlog za duži životni vek vegana nije samo u načinu ishrane već uopšte u načinu života. Većina vegana ne puši i ne pije alkohol jer veruju u zdrav način života. Oni su takođe fizički aktivniji i vode računa o svojoj telesnoj težini i zdravstvenom stanju uopšte.

Zaključak

Umerena i raznovrsna ishrana je osnova zdravlja i dugog života bez obzira da li ste vegan ili spadate u grupu ljudi koja jede namirnice životinjskog porekla. Pored toga i način života je jedan od ključnih faktora, najbolji dokaz za to su stanovnici Francuske koji se ubrajaju u najdugovečnije stanovnike na planeti iako su im obavezni sastojci gotovo svakog obroka sir i meso. Međutim, oni imaju kulturu jedenja i kod njih je svaki obrok bukvalno ritual. Obroci se služe uvek u određeno vreme, služe se male porcije, hrana je raznovrsna i jede se polako i uživa se u svakom zalogaju. Poput Francuza i stanovnici nekih mediteranskih zemalja kao što su Italija, Grčka, Španija i Portugal, takođe imaju ovu kulturu što rezultuje time da spadaju u najdugovečnije nacije na svetu.

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!