26.11.18 DA LI JE KOKOSOVO ULJE ZDRAVO? NUTRITIVNA VREDNOST KOKOSOVOG ULJA I NJEGOV UTICAJ NA ZDRAVLJE

KAKO SE DOBIJA KOKOSOVO ULJE

Kokosovo ulje se dobija iz jezgra zrelih kokosa, ploda palminog drveta. Ova vrsta biljnog ulja dobija se metodom presovanja ljuske i “mesa” sveže ubranih kokosovih oraha. Dakle, govorimo o devičanskom kokosovom ulju, iako na tržištima postoje i rafinisana kokosova ulja.

Postoji nekoliko načina kako uspešno izdvojiti ulje iz kokosa. Dva su glavna – suvo i vlažno ceđenje.

Najstariji i najpoznatiji „narodni“ metod prenošen dugi niz godina kroz naraštaje je fermentacijski metod ili proces suvog ceđenja. Ovde se jezgro kokosa zagreva na višim temperaturama, te se njegovim sušenjem obrazuje takozvana kopra. Presovanjem kopre izdvaja se ulje. Kopra predstavlja glavnu sirovinu za dobijanja kokosovog ulja suvim procesom ceđenja, a odatle i dolazi drugačiji naziv, ulje od kopra.

Vlažni proces dobijanja kokosovog ulja može se izvesti na nekoliko načina. Svima je zajedničko korišćenje svežih plodova kokosa za razliku od sušene kopre. Tu spada metod hlađenja i centrifugalni metod i odnose se više na komercijalno ekstraktovanje ulja, jer je teže ostvarivo i zahteva puno više opreme, troškova proizvodnje i energije.

NUTRITIVNA VREDNOST

Sa nutritivne strane, kokosovo ulje ima vrlo neobičan profil masti. Sadrži vrlo mali procenat polinezasićenih masnih kiselina (oko 2%) i vrlo malo monozasićenih masti (oko 6%). Većinski procenat masnih kiselina čine zasićene masne kiseline, oko 85%, od ukupnog sadržaja masti kokosovog ulja.

Kokosovo ulje ima 99,5% masti i siromašno je bilo kakvim mineralima i vitaminima, što je karakteristično za većinu ulja. Poznato je, da kokosovo ulje ima nešto vitamina K i E, ali ove količine su zanemarljive i zadovoljavaju manje od 1% naših dnevnih potreba za ovim vitaminima. Kvalitet ovog ulja se bazira na vrstama masti koje se nalaze u njemu i njihovom načinu apsorbcije i sagorevanja što ultimativno utiče i na naše zdravlje.

Istraživanja su pokazala da nisu sve zasićene masti iste i time ih ne treba generalizovati. Postoje zasićene masti koje su dobre za organizam, a i one koje štete. Kokosovo ulje sadrži srednji lanac veza zasićenih masnih kiselina, dok su recimo dugački lanci zasićenih masti u crvenom mesu (masnim delovima mesa govedine, janjetine, koži ćuretine, piletine i drugo), te se nalaze i u mlečnim proizvodima. Najpoznatija zasićena masna kiselina dugog lanca je palmitinska kiselina. Palmitinska kiselina se takođe nalazi i u kokosovom ulju, ali u manjem opsegu (9,5%).

Srednji lanac masnih kielina čine 60-65% ukupnog sastava kokosovog ulja. Najveći udeo zauzima laurinska kiselina (48%). Osim laurinske kiseline u sastav ulaze i kaprilna (7%), dekanska (8%) i miristinksa kiselina (16%). Laurinska kiselina i njen uticaj na naš organizam nije još razjašnjen u potpunosti. Ono što možemo sigurno da tvrdimo, vezano za laurinsku kiselinu, jeste da poboljšava ukupnu sliku holesterola, s tim da više utiče na povećavanje nivoa HDL („dobrog“) holesterola. Kako utiče na povećanje i jednog i drugog nivoa nije isključen povećan rizik od kardiovaskularnih bolesti.

Srednji lanac triglicerida pomaže u gubljenu viška kilograma. Ove masne kiseline imaju drugačiju putanju u našem organizmu i apsorbuju se na drugačiji način od ostalih zasićenih masnih kiselina. Telo ih apsorbuje i sagoreva vrlo efikasno, bez ikakvog taloženja ostataka na krvnim sudovima. Poznato je da vrhunski sportisti iz ovog razloga rado uvrštavaju kokosovo ulje u svoju ishranu. Kokosovo ulje osim što je energetski dobro iskoristljivo, ono je i enegetski visoko kalorično i prekomernim unosom ovakvih masti lako postižete kontraefekat, a to je debljanje.

Srednji lanac triglecirida se dugi niz godina koristi u vidu suplemenata, gde je potrebna poboljšana apsorbcija ostalih nutrijenata. Ova situacija se najčešće odnosi na trudnice, porodilje i novorođenčad koji imaju problema sa digestivnim traktom. U svetu, gde je kokosovo ulje regularna komponenta u ishrani, israživanja su pokazala da je majčino mleko njihovih žena bogatije masnim kiselinama srednjeg lanca.

Već decenijama studije i podaci o visokoj konzumaciji zasićenih masti pokazali su povezanost sa mnogim kardiovaskularnim oboljenjima i drugim vrstama bolesti. Stoga, vodeće institucije o hrani i zdravlju ljudi preporučuju do 6% zasićenih masnih kiselina na dnevnoj bazi celokupnog unosa kalorija. Ovde mislimo generalno na sve vrste zasićenih masti bile dugog, kratkog ili srednjeg lanca. Dakle, ako dnevno unosite oko 2000 kalorija, ne bi trebalo da imate više od 120 kalorija koje dolaze od zasićenih masti. To bi otprilike bilo oko 13 grama zasićenih masti na dan ili jedna kašika kokosovog ulja. Kokosovo ulje zbog visokog udela zasićenih masti nije preporučljivo koristiti u većim količinama svaki dan.

ZAŠTO JE KOKOSOVO ULJE U POLUČVRSTOM STANJU ?

Kada ulja sadrže vrlo veliki opseg zasićenih masti onda su najčešće koncentrisane u polučvrstom ili čvrstom obliku. Ulja biljnog porekla je vrlo neobično videti u čvstom stanju, tako da je i kokosovo ulje zbog svojih zasićenih masti, vizuelno gledano, neobičan izuzetak. Čvrsta stanja zasićenih ulja najviše se odnose na ona životinjskog porekla. Ulja životinjskog porekla i ne zovemo uljima nego mastima. Kod nas su najviše korišćena svinjska i ovčija mast. Puter koji nastaje iz mlečnih masti isto tako sadrži visok nivo zasićenih masti iz mleka, te se isto nalazi u čvrstom stanju.

U prodaji, ulje od kokosa se nalazi u polučvrstom (stegnutom) stanju, poput masti, i najčešće se u prodaji viđa pakovano u teglama različitih gramaža. Na temperaturi preko 24 celzijusovih stepenai kokosovo ulje prelazi u tečno stanje.

Na tržištima postoje tzv. „kokosova ulja u tekućem stanju“ marketinški predstavljena, kao ulja koja se mogu koristiti na visokim tempereturama. Tekuće stanje ovog ulja je uvek isto i ne prelazi u čvsto bez obzira na spoljašnju temperaturu čuvanja. Ovo ulje nije kokosovo ulje nego derivat ili sekundarni proizvod kokosovog ulja. Ovakvo kokosovo ulje se ne može pronaći u prirodi, takvo kakvo je, nego se industrijski obrađuje. Iz njega su veštački izvučene masne kiseline koje čine kokosovo ulje čvstim (jer sa njihovim prisustvom, ovaj derivat ne bi bio u stalnom tečnom stanju).

Originalno kokosovo ulje je samo po sebi stabilno na visokim temperaturama, pa ne postoji nikakvo racionalno objašnjenje za potrebom kokosovog ulja u tečnom stanju radi recimo upotrebe na visokim temperaturama.

UTICAJ KOKOSOVOG ULJA NA ZDRAVLJE

Kao i kod svih namirnica kvaliteta kokosovog ulja proističe iz njegovih koristi za naše optimalno zdravlje. Zbog visokog sadržaja zasićenih masti, redovna upotreba kokosovog ulja u pripremanju hrane stvara energetski veoma bogate obroke. Kokosovo ulje je zastupljeno u ishrani sportista i osoba sa viškom kilograma, jer trigleciridi srednjeg lanca se brzo pretvaraju u energiju i ne talože se na krvnim sudovima, te povećavaju nivo izdržljivosti organizma. Istraživanja od strane stručnjaka su potvrdila da kokosovo ulje ima dobar uticaj na srce i krvne sudove, jača imunitet i ubrzava metabolizam. Takođe utiče blagotvorno i na izgled kože lica, kose i noktiju, te se sve više koristi u svojstvu raznih kozmetičkih preparata za negu lica i kose.

Ako odlučite uvrstiti kokosovo ulje u vašu ishranu, nutricionisti preporučuju i dalju upotrebu visoko-kvalitetnih monozasićenih ulja, kao što je recimo devičansko ili extra devičansko maslinovo ulje. Praktične koristi kokosovog ulja su njegova temperaturna stabilnost, te ga možete koristiti u svrhu pečenja na visokim temperaturama.

KUPOVINA I ČUVANJE KOKOSOVOG ULJA

Zbog svoje stabilnosti, kokosovo ulje vrlo sporo oksidiše, te njegovo čuvanje ne traži veliku pažnju. Tegla kokosovog ulja može stajati i do dve godine, a da ne dođe do nikakvih znakova kvarenja ili užegnuća. S obzirom na preporuke o manjem udelu ovog ulja u vašoj ishrani, preporučuje se kupovinu manje gramaže, kako bi mogli što brže obnoviti svoje zalihe svežim i novijim uljem.

Pri kupovini obratite pažnju na etikete proizvoda, te proverite da li se radi o devičanskom, manje rafinisanom ili potpuno rafinisanom kokosovom ulju. Zbog veoma teških industrijskih procesa rafinisanjem, nutritivni profil masti je daleko narušen, te kupovinom rafinisanog kokosovog ulja nećete postići unos željenog balansa masti, kakvim ga hvale.

DETALJNE NUTRITIVNE VREDNOSTI KOKOSOVOG ULJA

Nutrijent Merna jedinica Količina
Energetska vrednost kcal 892
Ukupno proteina g 0
Ukupno ugljenih hidrata g 0
Ukupno masti g 99,06
– od toga: zasićene masne kiseline g 82,475
Dijetalna vlakna g 0
Holesterol mg 0
Voda g 0,03
Ukupno šećera g 0
Mononezasićene masne kiseline g 6,332
Polinezasićene masne kiseline g 1,702
Vitamin A IU 0
Vitamin B1 (Tiamin) mg 0
Vitamin B2 (Riboflavin) mg 0
Vitamin B3 (Niacin) mg 0
Vitamin B6 (Piridoksin) mg 0
Vitamin B12 (Kobalamin) mcg 0
Folati mcg 0
Vitamin B5 (Pantotenska kiselina) mg 0
Vitamin C mg 0
Vitamin D IU 0
Vitamin E mg 0,11
Vitamin K mcg 0,6
Kalcijum (Ca) mg 1
Gvoždje (Fe) mg 0,05
Magnezijum (Mg) mg 0
Fosfor (P) mg 0
Kalijum (K) mg 0
Natrijum (Na) mg 0
Cink (Zn) mg 0,02
Bakar (Cu) mg 0
Mangan (Mn) mg 0
Selen (Se) mcg 0

Vrednosti navedene u tabeli odnose se na količinu od 100 grama namirnice.

Izvor: tablicakalorija.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!