2.08.12 Trenažeri ili slobodni tegovi ?

Trenažeri ograničavaju pokret

Trenažeri za razvoj snage su danas u širokoj upotrebi. Kada se vežba na spravama, težina ne mora da se balansira ili kontroliše jer je putanja pokreta unapred podešena. Takvo vežbanje razlikuje se od realnih situacija u kojima je potrebna stabilizacija objekata ili delova tela. Na primer, kada podiže teg iznad glave, sportista mora da kontroliše njegov položaj. Ako se teg pomeri napred ili nazad, sportista gubi ravnotežu zbog čega ne samo što neće uspeti da podigne teg već može i da se povredi.

Osim toga, trenažeri ograničavaju pokrete na određen pravac kao što su mehanički ograničeni pokreti prilikom otvaranja vrata, upravljanja bobom i okretanja pedala bicikla. Kada sportista nastoji da stabilizuje neki predmet u toku ispoljavanja snažnih sposobnosti, proizvodnja sile neminovno opada.

Rad na trenažerima narušava tehniku izvođenja

Takođe, ako je izvođenje pokreta ograničeno (kao što je to slučaj u radu sa trenažerima), vežbač može da izvede određeni motorički zadatak tako što će ispoljiti silu koja može da deluje u različitom pravcu od pravca izvođenja pokreta.

Shodno tome, različite grupe mišića mogu da deluju ako je izvođeni pokret slobodan ili ako je ograničen. Drugačije rečeno, dok sportista vežba na trenažerima, pravac i moment sile mogu biti potpuno drugačiji nego kad podiže ili drži slobodne tegove. Ta činjenica možda nema veliki praktički značaj kod rekreativnih sportista koliko je važna iskusnim takmičarima, čiji je cilj poboljšanje sportskog nastupa.

Prednosti rada na trenažerima

U poređenju sa slobodnim tegovima, vežbanje na trenažerima ima svoje dobre i loše strane. Prednosti su sledeće:

  • Početno opterećenje može biti malo, ali se vremenom može postepeno povećavati (kg ili manje)
  • Rizik od povrede je manji (ako se izbegava preveliko naprezanje)
  • Tehniku izvođenja vežbe nije potrebno učiti
  • Vežbanje na trenažerima zahteva manje vremena

Trenažeri bolji za rekreativce a slobodni tegovi za iskusne sportiste

Međutim, slobodni tegovi predstavljaju mnogo specifičnije sredstvo za povećanje snage sportista. Opšti zaključak je da se trenažeri preporučuju rekreativcima i sportistima početnicima (mada i oni mogu koristiti slobodne tegove).

Vežbanje sa slobodnim tegovima zahteva tehniku izvođenja, ali je pogodno za iskusne sportiste koji žele da poboljšaju svoje sportske rezultate.

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!

Saveti

Nudimo Vam niz korisnih i praktičnih saveta vezanih za trening u nadi da ćemo Vam na taj način pomoći da unapredite i poboljšate rezultate Vašeg vežbanja.