15.05.18 POVREDA RAMENA - ROTATORNA MANŽETNA - UZROCI, SIMPTOMI I LEČENJE

ŠTA ČINI ROTATORNU MANŽETNU

Rameni zglob je najsloženiji zglob u ljudskom telu. U zglobu ramena postoji veliki broj struktura (ligamenata, tetiva i mišića) koji su međusobno u kontaktu i funkcionalno utiču jedni na druge. Rotatorna manžetna ramena (rotator cuff) predstavlja snop tetiva četiri mišića rotatora ramena (supraspinatus, infraspinatus, teres minor i subscapularis),koji obavijaju glavu humerusa (nadlakatna kost) i omogućavaju podizanje i rotaciju ruke. Izmedju rotatorne manžetne i koštane pločice na vrhu ramena (akromion) nalazi se sluzna kesica (subakromijalna burza) koja tokom pokretljivosti ruke omogućava nesmetano kliženje rotatorne manžetne. U slučaju povrede ili oboljenja burza može da se upali i da dovede do pojave intenzivnog bola.

VRSTE I UZROCI POVREDE ROTATORNE MANŽETNE

Povreda rotatorne manžetne može biti akutna i hronična.

Akutna povreda se najčešće dešava prilikom podizanja tereta iznad visine ramena ( dizanje tegova…) ili prilikom pada na rame. Ove povrede praćene su jakim i oštrim bolom u gornjem delu ramena (prednji i zadnji deo), bol se spušta prema laktu. Pokreti u povređenom zglobu ramena su ograničeni usled bola i mišićnog spazma a kod pucanja mišića i tetiva abdukcija ruke (bočno podizanje ruke) kao i podizanje ruke iznad nivoa ramena je potpuno onemogućeno uz jak bol.

Hronična povreda se najčešće dešava kod sportova i zanimanja koja zahtevaju stalno ponavljanje pokreta podizanja ruku iznad ramena uz određeni otpor ( dizanje tegova, tenis, farbanje…). To je degenerativni proces koji tokom dužeg perioda razara tkivo tetive, čime ona biva oslabljena, tako da i naglo podizanje ruke može dovesti do njenog pucanja.

Još jedan uzrok povrede rotatorne manžetne je disbalans u snazi mišića prednjeg dela ramena ( m. deltoideus) i mišića koji čine rotatornu manžetnu, jer mnoge popularne vežbe, poput bench press-a ili potisaka iznad glave, razvijaju snagu deltoideusa dok mišići zadnjeg dela ramena ostaju nedovoljno razvijeni. Upravo iz tog razloga su izolacione vežbe za mišiće zadnjeg dela ramena, koje će ovde biti prikazane, veoma bitne za prevenciju i oporavak od povrede.

Starije osobe su sklonije ovoj povredi usled dugogodišnje degeneracije tkiva.

DIJAGNOZA POVREDE ROTATORNE MANŽETNE

Prvi korak kod bola u ramenu je fizikalni pregled kod sportskog doktora, gde se na osnovu opsega pokreta i mesta pojave bola daje prva dijagnoza. Ultrazvukom se može dobiti nepotpuna slika i mnogo zavisi od iskustva i znanja onog ko vrši ultrazvučni pregled. Najbolja slika , kao i kod mnogih drugih povreda, se dobija magnetnom rezonancom gde se vidi kompletna struktura rotatorne mažetne, eventualne degenerativne promene, parcijalne ili potpune rupture.

TERAPIJA POVREDE ROTATORNE MANŽETNE

Kod istegnuća prva stvar koju je potrebno uraditi je stavljanje leda na mesto povrede i odmor. Led se stavlja na mesto povrede 10-15minuta 3-5 puta dnevno.

Takođe, antiinflamatorni lekovi poput ibuprofena mogu da se uzimaju u početku kako bi se smanjila bol i omogućilo normalno funkcionisanje. Prilikom uzimanja lekova savetujte se sa stručnim licem kako ne bi došlo do neželjenih reakcija.

Nakon toga slede terapeutske vežbe kojima se jačaju mišići ramena i kojima se vraća pun opseg pokreta u povređenom ramenu. Ovo može da traje nedeljama pa i duže dok se ne dođe do potpunog oporavka.

Postoje i druge neoperativne metode poput davanja steroidnih inekcija u mesto povrede kako bi se otklonilo zapaljenje, pored toga rade se i terapije ultrazvukom kao i neki oblici akupunkture.

Ukoliko konzervativne metode ne daju rezultat ili ukoliko je došlo do potpune rupture jedina opcija je operacija. Profesionalni sportisti kojima je brzina oporavka veoma bitna najčešće se odmah odlučuju na operaciju.

Uspešnost oporavka kod povrede rotatorne mažetne nehirurškim putem je 40%-90% dok je kod operacije taj procenat veći i iznosi 94%. Naravno brzina i uspešnost oporavka zavisi od starosne dobi kao i od težine povrede.

PREVENCIJA POVREDE ROTATORNE MAŽETNE

Kao i kod svih ostalih povreda, preventivno delovanje je uvek najbolje rešenje. Na neke nesrećne slučajeve poput padova ili udaraca često ne možemo da utičemo ali zato postoje stvari na koje bi trebalo da se obrati pažnja.

Dobro zagrevanje pre svake aktivnosti je veoma bitno, istezanje pre i nakon aktivnosti može mnogo pomoći u sprečavanju povrede.

Pravilna tehnika izvođenja pokreta je često od ključnog značaja u prevenciji
povreda.

I na kraju, možda i najvažnija stvar u sprečavanju povrede rotatorne manžetne, su vežbe za jačanje mišića zadnjeg dela ramena koje su prikazane u videu ispod.

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!

Saveti

Nudimo Vam niz korisnih i praktičnih saveta vezanih za trening u nadi da ćemo Vam na taj način pomoći da unapredite i poboljšate rezultate Vašeg vežbanja.