28.02.19 DA LI JE MASKA ZA TRENING DOBRA ILI LOŠA ZA SPORTISTE?

Trening maska je relativno nov proizvod na tržištu sportske opreme, i zahvaljujući velikim sredstvima koja su uložena u njenu promociju, postala je popularna medju profesionalnim sportistima a u poslednje vreme sve više je koriste i rekreativni sportisti.

KAKO FUNKCIONIŠE TRENING MASKA?

Trening maska je dizajnirana tako da imitira trening na velikim nadmorskim visinama gde je vazduh razredjen i gde postoji manjak kiseonika. Maska takodje, otežava protok vazduha ka plućima i izbacivanje vazduha iz pluća.

VISINSKI TRENINGTRENING NA VELIKIM NADMORSKIM VISINAMA

Visinski trening koriste neki sportisti izdržljivosti kako bi izložili svoja tela maksimalnim naporima sa što manje dostupnog kiseonika. U većini slučajeva, centri za trening su iznad 2400 metara nadmorske visine, kao što je trening centar za olimpijce u St. Moritzu u Švajcarskoj ili Colorado Springs, gde se nalazi američki Olimpijski centar za obuku. Na ovim visinama se smanjuje barometarski pritisak kiseonika i ukupni procenat kiseonika. Kao odgovor na to, kada se trenira u ovim uslovima, telo se aklimatizuje na nedostatak kiseonika povećavajući količinu crvenih krvnih zrnaca i hemoglobina (deo krvi koji je odgovoran za prenos kiseonika do mišića i drugih tkiva tela). Stoga, ako sportista trenira na velikoj nadmorskoj visini i zatim se takmiči na nižoj nadmorskoj visini, povećanje crvenih krvnih zrnaca i hemoglobina će pružiti prednost u sportovima koji zahtevaju izdržljivost. Ovaj efekat može da traje 10 do 14 dana nakon odlaska sa velike nadmorske visine.

Pokušaji da se simuliraju efekti visinskog treninga napravljeni su na nekoliko načina, npr : „Hipobarični “šatori”, ili sistemi sa maskama sa simulacijom visinskih uslova“. Jedan od takvih proizvoda je “Elevation Training Mask 2.0” koja se prodaje za 79.99 dolara.

ISTRAŽIVANJA

Dokumentovano je da se telo aklimatizuje na život ili trening na velikim visinama (2400 metara ili 8000 stopa), gde se barometarski pritisak kiseonika i ukupni procenat kiseonika smanjuju, povećavajući količinu crvenih krvnih ćelija i hemoglobina. Međutim, uzrok i posledica prenosa na atletske performanse nije tako jasan. U stvari, prema novijim studijama, elitni sportisti koji imaju koristi od vežbanja na velikim visinama ne treniraju konstantno na velikim visinama. Ovi sportisti žive na velikim visinama, ali vežbaju i treniraju na nižim visinama iz sledećih razloga:

  • Vežbanje isključivo na velikoj nadmorskoj visini ne stimuliše adaptivne promene pozitivne na performanse.
    Akutna izloženost treningu sa manje kiseonika uzrokuje glavobolju i vrtoglavicu koja može negativno uticati na treninge.
  • Mišići ne mogu da se treniraju intenzivno bez adekvatnog unosa kiseonika i zato treninzi ne mogu biti tako intenzivni na velikim visinama. Na kraju, ovo ima negativan uticaj na snagu i performanse.
  • Studije vezane za maske za trening su otkrile određeno poboljšanje disanja (VO2 Max) sedentarnih ili blago aktivnih pojedinaca, međutim, nije bilo poboljšanja kod onih koji su bili umereno ili visoko obučeni.
  • Nema dokaza koji potkrepljuju tvrdnju da maske za trening povećavaju mentalnu snagu, fokus ili nivoe energije kod korisnika.

RIZICINEŽELJENI EFEKTI

Pored zdravstvenih rizika, posebno kod onih osoba koje su u lošem fizičkom stanju, nekoliko sporednih efekata treninga na visini će zapravo imati negativan uticaj na fizički trening i pripremu:

  • Stres na srce – sa porastom crvenih krvnih zrnaca, krv je gušća i protok krvi je sporiji.
  • Otežano disanje
  • Mršavljenje – Atrofija mišića (gubitak) – zbog povećane potrebe za energijom.
  • Oslabljen imuni sistem
  • Visinska Bolest – glavobolja, mučnina, vrtoglavica, gubitak apetita, umor, poteškoće sa spavanjem, nedostatak daha.

ZAKLJUČAK

Dosadašnja istraživanja ne pokazuju efikasnost maski za trening kako bi se poboljšala fizička kondicija ili sportske performanse. U stvari, postoji više dokaza koji podupiru činjenicu da ona zapravo može imati negativan uticaj na fizičku obuku. Elitni sportisti koji imaju koristi od vežbanja na velikim visinama ne treniraju redovno na velikim visinama. Ovi sportisti žive na velikim visinama, ali vežbaju i treniraju na nižim visinama.

Mana ove maske je i to što je posle završetka treninga morate skinuti. To znači da ćete posle sat vremena u “planinskim uslovima” vaše telo vratiti u normalne uslove, dok su sportisti na planini konstantno pod uticajem retkog vazduha, čak i kad odmaraju.

Izvor: mackareyphysicaltherapy.com

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!

Saveti

Nudimo Vam niz korisnih i praktičnih saveta vezanih za trening u nadi da ćemo Vam na taj način pomoći da unapredite i poboljšate rezultate Vašeg vežbanja.