13.03.17 Riboza

Riboza je prosti šećer, sastavni deo ćelije i predstavlja osnovu za proizvodnju energije jer učestvuje u procesu nastanka osnovnog telesnog pokretača – ATP-a (adenozin-tri-fosfat). Količine koje organizam sam proizvodi dovoljne su za svakodnevne aktivnosti, ali tokom povećanih napora preporučljivo je uzimati dodatne količine u obliku sportskih suplemenata.

Uloga riboze

Riboza može da odigra ključnu ulogu u sintezi ATP-a i da, kao i kreatin, popunjava njegove zalihe. Međutim, za razliku od kreatina, riboza ga stvara na potpuno drugačiji način. Nakon intezivnog vežbanja zalihe nuktleotida, kao što su ATP, ADP (adenozin-difosfat) i AMP (adenozin-monofosfat), mogu pasti ispod 30%. Organizmu je potrebno oko 3 dana da nadoknadi rezerve ATP-a do maksimalnog nivoa. Taj proces može da se ubrza dodavanjem riboze koja obezbeđuje neophodan supstrat za proizvodnju tzv. 5-fosforibozid-pirofosfata, koji obezbeđuje proizvodnju adenin nukleotida. Kreatin to ne može. Drugim rečima, dodatni kreatin ne može da poveća nivo energije ukoliko su izgubljeni osnovni molekuli supstrata. To može da učini jedino riboza. Kreatin kao donor fosfata samo može da poveća zalihe ATP-a, dok riboza i do šest puta ubrzava nodoknađivanje nukleotida. Zato je najbolje uzimati ih zajedno.

Riboza, kao prirodni sastavni deo ćelije, je potpuno bezbedna za upotrebu i netoksična, a efekti uzimanja su:

  • povećana mišićna energija
  • veća brzina oporavka
  • smanjen bol u mišićima
  • povećana efikasnost ostalih energetskih dodataka

Zanimljivo je da se riboza primarno upotrebljava u terapiji srčanih bolesnika kod kojih su zbog deficita kiseonika srčane ćelije usporene. Prirodnim putem organizam bi se od stanja ishemije sam oporavljao i do deset dana, a suplementacija ribozom dovodi do ubrzane proivodnje ATP-a, čime se ćelijama srca obezbeđuje energija za brži oporavak. Efekte riboze kod srčanih oboljenja dokumentuju brojne studije i istraživanja , dok se relativno mali broj naučnih studija bavi istraživanjima na sportistima, iako i one potvrđuju pozitivne rezultate, primetno povećanje snage i znatno brži opravak.

Kome se preporučuje uzimanje riboze

Ribozu bi trebalo da uzimaju osobe koje svakodnevno treniraju ili se izlažu pojačanom fizičkom naporu, dok rekreativci, koji između treninga prave pauzu od dva-tri dana, nemaju potrebu za dodatnim količinama, jer je taj vremenski period sasvim dovoljan da organizam prirodnim putem nadoknadi potrošene količine ATP-a.

Način uzimanja

Preporučena doza: za opšte potrebe 3g dnevno. Sportisti imaju povećane potrebe, pa se za optimalne rezultate preporučuje 6g (3g pre treninga i 3g neposredno posle treninga). Kod pojačanih treninga može se uzimati i do 10g riboze dnevno.

Odlična kombinacija je da uz ribozu uzimate i kreatin monohidrat jer riboza pojačava njegovo dejstvo.

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!

Dodaci ishrani

Preparati koji imaju za cilj da nadoknade nedostatak ili manjak unosa određenih elemenata ishrane kao i da zadovolje pojačanu potrebu za istim.