19.07.18 L-TRYPTOPHAN (L-TRIPTOFAN)

Triptofan je esencijalna aminokiselina što znači da ga organizam ne može sam sintetisati već se triptofan mora uneti putem namirnica ili dodataka ishrani.

DEJSTVO TRIPTOFANA

Nakon resorpcije L-triptofan se u telu kovertuje u 5-HTP (5-hyrdoxytryptophan), nakon toga u serotonin, melatonin i vitamin B6 (nicotinamide). Serotonin i melatonin se važni neurotransmiteri (prenosnici informacija između nervnih ćelija) koji igraju ključnu ulogu u normalizaciji sna, raspoloženju, kontroli bola, crevnoj peristaltici i mnogim drugim funkcijama organizma. Povećan nivo serotonina smanjuje potrebu za ugljenim hidratima pa je triptofan odličan i u borbi protiv gojaznosti.

Brojne studije su pokazale da uzimanje triptofana ima blagotvorne učinke:

  • protiv nesanice, triptofan poboljšava kvalitet sna
  • kod blažih oblika depresije, pobojšava raspoloženje povećanjem serotonina (hormona sreće)
  • ublažava bolove
  • kod regulisanja telesne mase, jer potiskuje osećaj gladi i želje za ugljenim hidratima

DOZIRANJE

L- triptofan se uzima 1g-3g dnevno. Ukupnu dnevnu količinu treba podeliti na 2-3 dela koja se uzimaju na prazan stomak a poslednji deo se uzima neposredno pred spavanje.

NEŽELJENA DEJSTVA

Kada se koristi u normalnom opsegu doza, neželjeni efekti triptofana su retki i generalno blagi. Najčešće prijavljeni neželjeni efekti uglavnom su gastrointestinalne prirode i uključuju gorušicu, bolove u stomaku, nadimanje, mučninu, povraćanje, proliv i gubitak apetita. Glavobolja i pospanost su takođe uobičajeni neželjeni efekti.

Najčešće se neželjeni efekti pojavljuju kod prekomernih doza (preko 6g dnevno), takođe L – triptofan ne bi trebalo kombinovati sa antidepresantima.‚

Upotreba triptofana zajedno sa ovim i drugim supstancama koje povećavaju nivo serotonina može prouzrokovati serotoninski sindrom. Serotoninski sindrom se javlja kada postoji višak serotonina u mozgu.

Simptomi serotoninskog sindroma uključuju prekomerno znojenje, iritaciju, groznicu, brzu promenu krvnog pritiska, uznemirenost, konfuziju ili maniju i nepravilan otkucaj srca. U teškim slučajevima, ako se ne leče, serotoninski sindrom može biti fatalan.

PRIRODNI IZVORI L- TRIPTOFANA

Triptofanom obiluje meso (naročito govedina, jagnjetina, ćuretina i piletina), riba (najviše losos, bakalar, sardina, tunjevina), a ima ga u mleku i jajima.

Mnoge biljne namirnice bogate su triptofanom – patlidžan, krompir, sočivo, soja, pasulj, spanać, raštan, heljda, kajsija, banana, raž, zob, suncokretove i bundevine semenke…

Triptofan sadrže i mahune, tikvice, karfiol, celer, grašak, paradajz, šampinjoni, cvekla, crni i beli luk.

Izdvojeni tekstovi

  • L-karnitin

    L-karnitin* je derivat aminokiselina koji naš organizam može sintetizovati iz aminokiselina lizina i metionina. Međutim, može se uneti i hranom…

    Continue reading →

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!

Dodaci ishrani

Preparati koji imaju za cilj da nadoknade nedostatak ili manjak unosa određenih elemenata ishrane kao i da zadovolje pojačanu potrebu za istim.