31.08.18 L- CITRULIN I CITRULIN MALAT

Citrulin je relativno nov proizvod na tržištu sportskih suplemenata ali je vrlo brzo stekao veliku popularnost kod sportista što rekreativnih što profesionalnih, zbog svog pozitivnog učinka na sportske performanse.

Postoje dve vrste suplemenata na bazi citrulina:

  • L- citrulin – čist citrulin bez ikakvih dodataka
  • Citrulin malat – kombinacija citrulina i malata, jedinjenja koji je bitan za produkciju energije. Malat ili malatna kiselina je, isto tako, pronađena u voću kao što su jabuke i obogaćena je citrulinom. Malatna kiselina je sastavni deo ćelijskog aerobnog disanja gde se kiseonik i ugljenik pretvaraju (acetil Co-A) u CO2 kako bi stvorili energiju u mitohondrijima ćelija. Ovo je poznato kao „Krebsov ciklus“. Malati recikliraju laktate i piruvate te tako osiguravaju stvaranje energije štiteći mišiće od umora.

Iako ova dva suplementa daju vrlo slične, skoro iste efekte, citrulin malat je mnogo zastupljeniji.

ULOGA CITRULINA I NJEGOVO DELOVANJE

Citrulin je neesencijalna aminokiselina, što znači da ga organizam može sam proizvesti. Citrulin za razliku od nekih aminokiselina ne učestvuje u izgradnji proteina ali zato ima druge uloge u organizmu. On igra važnu ulogu u ciklusu ureje prilikom koga se smanjuje nivo amonijaka i izbacuju štetne materije iz organizma. Krajnji produkt ovog ciklusa je urea koja se na kraju putem urina izbacuje iz organizma.

Citrulin takodje igra važnu ulogu u vazodilataciji (širenju krvnih sudova), nakon unosa citrulina u organizam veći deo se konvertuje u drugu aminokiselinu – arginin, koji se dalje konvertuje u azotni oksid koji opušta glatke mišiće oko krvnih sudova izazivajući tako njihovo širenje što kao rezultat ima bolju prokrvljenost mišića(bolji dotok kiseonika i hranljivih materija kao i izbacivanje štetnih materija). Širenje krvnih sudova istovremeno smanjuje krvni pritisak što je još jedan od benefita uzimanja citrulina. Ono što je interesantno je to da se nivo arginina u telu više poveća kada se uzme citrulin nego kada se uzme sam arginin. Iako citrulin ne učestvuje direktno u sintezi proteina pokazalo se da on podstiče rast mišića stimulišući sintezu proteina.

DOZIRANJE:

Prema dosadašnjem iskustvu L-citrulin se uzima u dozama 3-6g dnevno dok se citrulin-malat uzima oko 8g dnevno. Uzimanje većih doza od 10g dnevno nije pokazalo nikakve razlike od uzimanja preporučenih doza.

NEGATIVNI EFEKTI:

Ctrulin se do sad pokazao kao siguran preparat, čak i pri uzimanju većih doza nisu se pokazali negativni efekti.

CITRULIN I SPORTSKI REZULTATI

Citrulin se pokazao kao odličan preparat za sportove izdržljivosti (duže distance trčanja, biciklizam…) jer dovodi do bolje snabdevonosti mišića kiseonikom što se automatski odražava na poboljšanje izdržljivosti. Isto tako i u treningu sa tegovima citrulin poboljšava izdržljivost omogućujući veći broj ponavljanja a pokazalo se da su sportisti koji su redovno uzimali citrulin imali i do 40% manje problema sa upalama mišića. Kao što je u tekstu već navedeno malati recikliraju laktate i piruvate te tako omogućuju stvaranje energije štiteći mišiće od umora.

NAMIRNICE BOGATE CITRULINOM

Sledeće namirnice sadrže veće količine citrulina:

  • lubenica
  • bundeva
  • krastavac
  • gorka dinja
  • tikva sudovnjača

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!

Dodaci ishrani

Preparati koji imaju za cilj da nadoknade nedostatak ili manjak unosa određenih elemenata ishrane kao i da zadovolje pojačanu potrebu za istim.