24.09.18 GLUTATION

Glutation je tripeptid i sastoji od tri amino kiseline: cisteina, glutamata, i glicina ( peptidima se nazivaju jedinjenja dveju ili više aminokiselina međusobno vezanih peptidnom vezom. Prema broju aminokiselina u sastavu nazivaju se dipeptidi, tripeptidi, tretrapeptidi itd.).

FUNKCIJA GLUTATIONA

Glutation se često naziva “glavni antioksidant”. Glutation ima učešće u velikom broju telesnih funkcija. Jedna od njih je obnavljanje dezoksiribonukleinske kiseline (DNK), izgradnja proteina, prostaglandina i transport aminokiselina. Glutation učestvuje u metabolizmu karcinogena i toksina, unapređuje imunološku funkciju i asistira u sprečavanju antioksidativnog oštećenja i degeneracije ćelija i aktivira enzime za rad. Značajan je i kao antioksidant, ali i za održavanje funkcije ostalih antioksidanata u organizmu, povećanjem nivoa glutationa u organizmu povećava se i nivo ostalih antioksidanata. U kombinaciji sa katalazom I superoksid-dismutazom (SOD) predstavlja glavno oružje organizma protiv raznih napadača-bakterija, virusa, zagađenja, stresa…

Neke od mnogobrojnih koristi glutationa su:

  • zaštita organizma od slobodnih radikala
  • jačanje imunog sistema
  • održavanje hormonske ravnoteže
  • pomaže kod hroničnih upala koje mogu dovesti do artritisa, srčanih oboljenja I raka
  • smanjuje rizik od pojave raznih tumora I bolesti jetre
  • detoksikacija organizma
  • štiti ćelije oštećene štetnim sastojcima duvanskog dima

DOZIRANJE:

Nisu ustanovljenje dnevne doze glutationa, preporuka proizvođača je da se dnevno uzima 250-1000mg glutationa.

KADA SE UZIMA GLUTATION

Naše telo proizvodi dovoljne količine glutationa, međutim u nekim situacijama je potrebna dodatna količina. Nivo glutationa u organizmu prirodno opada u procesu starenja, pod uticajem bolesti I stresa, uključujućI fizički napor I bavljenje sportom. Nedostatak glutationa može se manifestovati I pojavom makularne degeneracije, dijabetesa, plućnih ili gastrointestinalnih bolesti. Zato ga treba nadoknađivati, jer niska koncentracija glutationa u organizmu može da dovede do ozbiljnih poremećaja I povišenog rizika od javljanja bolesti I ubrzanog starenja usled oslabljenog imunog sistema.

NAMIRNICE BOGATE GLUTATIONOM

Sveže voće i povrće su odličan izvor glutationa, ali ako se termički obrade, njegove vrednosti postaju beznačajne. Spanać, špargla, avokado, tikvice, boranija, karfiol, brokoli, orasi, beli luk i paradajz imaju najviše glutationa.

Gujina trava ili mlečni čkalj, je odličan izvor antioksidanta silimarina, koji može da pomogne da se spreči smanjenje nivoa glutationa u jetri. Nivo glutationa u jetri je bitan za detoksfikaciju i njegov nivo može da opadne zbog konzumiranja alkohola i unošenja previše toksina.

Kurkuma može takođe biti korisna za uvećanje nivoa glutationa.

Protein surutke. Mora da bude protein od krava hranjenih travom koji je hladno ceđen. Krava mora biti uzgojena bez hormona, hemikalija, žitarica, ili dodatog šećera. Kvalitetna surutka obezbeđuje ključne amino kiseline za proizvodnju glutationa (cistein, glicin i glutamat) a sadrži i jedinstveni ostatak cisteina (glutamilcistein) koji je veoma biološki aktivan u svom afinitetu za konverziju u glutation.

NAPOMENA

Prema nekim tvrdnjama naše telo je veoma neefikasno u preuzimanju glutationa iz digestivnog sistema u krvotok. Većina oralnih suplemenata glutationa se loše apsorbuju. Postoje neki uspesi u suplementaciji intravenoznim glutationom, ali ovo nije baš praktično, veoma je skupo, i treba da se koristi samo u ekstremenim situacijama. Glutation u vidu suplemenata može pomoći ljudima sa imunodeficijencijom, ali samo do određenog stepena, i samo privremeno.

Glutation nivoi mogu da se uvećaju u nekoj meri uzimanjem suplemenata kao što su alfa lipoinska kiselina, za koju se zna da regeneriše glutation.

Takođe postoje dokazi da vitamin D uvećava intracelularni glutation.

Glutamin može da se koristi kao suplement jer je direktni prekursor za glutation. Ipak, postoji dosta dokaza da se slabo apsorbuje.

Neki nutricionstički autoriteti preporučuju uzimanje jednog oblika cisteina poznatog kao N-acetil-cistein (NAC), ali može se savetovati da se to ne čini ako još uvek imate plombe ispunjene živinim amalganom zbog mogućnosti poremećaja procesa detoksifikacije žive.

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!

Dodaci ishrani

Preparati koji imaju za cilj da nadoknade nedostatak ili manjak unosa određenih elemenata ishrane kao i da zadovolje pojačanu potrebu za istim.