1.10.15 Beta alanin

Beta alanin je neesencijalna aminokiselina i moze da se sintetise u organizmu. Beta alanin ne učestvuje u biosintezi nijednog proteina i enzima kao većina drugih aminokiselina, ali učestvuje u sintezi karnozina, dipeptida koji se nalazi u mišićnim vlaknima tipa I(spora) i II(brza). Veliki broj studija je pokazao da je povećan nivo karnozina u mišićima povezan sa smanjenjem zamora mišića i povećanjem radne sposobnosti mišića.

Delovanje Beta alanina:

Veliki broj istraživanja je pokazao značajan uticaj beta alanina na nivo karnozina u mišićima, dipeptida koji ima veliku ulogu u održavanju optimalne ph vrednosti u mišićima. Tokom napora, posebno onih visokog inteziteta, razgradnjom ATP (adenozin trifosfata) nastaju vodonikovi joni koji snižavuju ph vrednost u mišićima i dovode do zakišeljavanja mišića(acidoze), što kod sportista prouzrokuje osećaj kao da mišići gore i samim tim dolazi do naglog smanjenja radne sposobnosti i vrlo brzo dolazi do otkaza mišića. Kod sprečavanja acidoze karnozin ima ulogu pufera. On absorbuje vodonikove jone i dozvoljava mišićima da nastave rad visokog inteziteta povećavajući tako mišićnu izdržljivost. Upotrebom suplemenata sa beta alaninom povećava se anaerobna izdržljivost posebno kod vežbi visokog inteziteta ali isto tako poboljšava se i aerobni kapacitet, što zajedno obezbeđuje sportistima da rade duže i napornije treninge.

Doziranje:

Preporučuje se uzimanje 3-6g beta alanina na dan tokom 12 nedelja. Benefiti od uzimanja beta alanina počeće da se javljaju nakon 2 nedelje kontinuiranog uzimanja a najveći dobici će se osetiti nakon 4 nedelje kontinuiranog uzimanja. Takođe se preporučuje da se beta alanin kombinuje sa ugljenim hidratima, zbog povećanja nivoa insulina i samim tim bolje apsorpcije beta alanina u mišićne ćelije. Beta alanin bi najbolje bilo da se uzima neposredno pre vežbanja kao i odmah po završetku treninga.

Prirodni izvori beta alanina

Najbolji prirodni izvori beta alanina su pileće meso, govedina, svinjsko meso i riba.

Negativni efekti:

Uzimanje beta alanina u količinama većim od 10mg po kg telesne težine može dovesti do iritacije kože, crvenila i peckanja.

Izvor: “The Athlete’s Guide to Sports Supplements” (Kimberly Mueller, Josh Hingst)

Izdvojeni tekstovi

Imaš komentar ili pitanje na ovaj tekst?

Pošalji nam email!

Dodaci ishrani

Preparati koji imaju za cilj da nadoknade nedostatak ili manjak unosa određenih elemenata ishrane kao i da zadovolje pojačanu potrebu za istim.